Næste udsendelse: 15:30 14Nyheder (G)

TV i dag

  • 15:3014Nyheder (G)
  • 15:38Vejret i aften (G)
  • 16:0014Nyheder (G)
  • 16:08Vejret i aften (G)
  • 16:3014Nyheder (G)
  • 16:38Vejret i aften (G)
  • 17:0017Nyheder
  • 17:3017Nyheder (G)
  • 17:35Vejret i morgen (G)
  • 18:0018Nyheder
  • 18:04Vejret i morgen (G)
  • 18:20KV17 - Sidste chance
  • 18:50Kulturkalenderen Vi ser nærmere på ugens kulturelle begivenheder.
  • 19:00SådanmarkDe bedste historier fra hele Danmark og dagens gæst: Kasper Honoré
  • 19:30KV17 - Valgaften på TV 2/Bornholm

Sådan klarer folkeskolen sig på Bornholm

I en analyse af 921 folkeskoler sætter TV2 Regionerne fokus på, hvor og hvordan folkeskolen evner at give eleverne et fagligt løft. Bornholm ligger i midten.
Bornholm klarer sig fint, når det handler om at give folkeskolens elever et fagligt løft. Det viser en større analyse af eksamensresultater for skoleårene 2014-2016. Analysen, der er udarbejdet af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, VIVE, viser, at de bornholmske folkeskoler overordnet set klarer sig som man kan forvente.

I analysen er der dels set på et generelt løft, og på løft i henholdsvis naturfaglige fag (matematik og fysik/kemi) og humanistiske fag (dansk og engelsk.)

Eneste skole, der adskiller sig fra de øvrige er Kongeskærskolen.

Kongeskærskolen er i naturfaglige fag (matematik og fysik) i stand til at løfte eleverne mere end gennemsnittet og mere end man kan forvente ud fra elevernes baggrund. Her er der blandt andet inddraget køn, etnisk oprindelse, antal søskende, antal skoleflytninger, fysisk og psykisk sygdom, og forhold vedrørende forældrene, blandt andet indkomst, uddannelseslængde, job og domme for kriminalitet. Kort sagt så viser analysen, hvilke skoler, der er bedst eller dårligst til at kompensere for børns baggrund. Det betyde med andre ord, at hvis man skal vælge skole til sine børn, er det ikke nok at kigge på, hvilket karaktergennemsnit skolens elever har, men man skal også på skolens evne til at kompensere for elevers socio-økonomiske baggrund, som det hedder.

De tre niveauer en skole kan ligge på, er "over middel", "middel" eller "under middel". Ligger en skole i over middel, er der 95 procent sikkerhed for, at skolen er bedre end gennemsnittet til at løfte eleverne fagligt. På samme måde er der i under middel mindst 95 procent sandsynlighed for, at resultaterne er under gennemsnittet. Resten ligger i middelgruppen.

På evnen til et generelt løft, ligger 111 skoler over middel. 683 skoler, blandt dem alle de bornholmske, klarer sig middel og 127 ligger under middel.

I naturfag (matematik og fysik/kemi) er 128 skoler over middel, blandt dem Kongeskærskolen. 635 er middel og 158 ligger under middel.

Analysen af de 921 danske folkeskoler er udarbejdet af VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (tidligere KORA) for TV2 Regionerne. Hele analysen kan findes på VIVEs hjemmeside.

Aktuelle programmer på Play