Næste udsendelse: 21:05 Næste uges tv

TV i dag

  • 19:40Nyhedskavalkade (G)
  • 21:05Næste uges tv
  • 21:09Vejret i morgen (G)
  • 21:10Sådanmark (G)De bedste historier fra hele Danmark og dagens gæst: Mathilde Mackowski
  • 21:40Julestrimler (G)Et par kokkeelever leverer anderledes gløgg og æbleskiver i studiet, og Ingrid Boesen bedømmer resultatet. Skt. Nicolai Kirkes børnekor synger og i 2001 snakker Per Rehfeldt vin med Henrik Grove, Ivar Bilenberg og Henrik Andersen. Provst Gotfred Larsen fortæller om Skt. Nicolai Kirkes julekrybbe.
  • 22:0519.30Nyheder (G)
  • 22:14Vejret i morgen (G)
  • 22:15Nyhedskavalkade (G)
  • 23:40Næste uges tv (G)
  • 23:50Sådanmark (G)De bedste historier fra hele Danmark og dagens gæst: Mathilde Mackowski
  • 00:1519.30Nyheder (G)
  • 00:25Nyhedskavalkade (G)
  • 01:50Billeddetektiverne (G)I dag viser Anette Eriksen fra Ø-arkivet gamle billeder fra hele Bornholm, mens Andre jensen fokuserer på havnene i Rønne.
  • 02:15Månedens foredrag - Finn Pedersen (G)Fhv. rektor Finn Pedersen fortæller om, hvordan forskellige nationer ser på hinanden.
  • 03:10Bornholmske Kirker - Østerlars Kirke (G)Bornholmske Kirker, vi er kommet til Østerlars Kirke.
  • 03:40 E65 (G)Denne gang starter tv-holdet i Ystad, hvor vi kigger nærmere på Saltsjöbadet. Og så får Johannamuseet i Skurup endnu et besøg.
  • 04:05BogForum med Vibeke Marx (G)Signe Ryge fra TV2 Fyn interviewer forfatter Vibeke Marx. Vibeke Marx er aktuel med romanen ”Af ingenting”. En roman om hittebarnet Drine, der vokser op på børnehjemmet Vibeshøj.
  • 04:35Søens folk (G)Andre Jensen er ny skibsfører på Skandinaviens største passagerfærge, der sejler i Nordsøen. Og selv en rutineret sømand, kan blive imponeret over havets kræfter, når skibet havner i en orkan. Niels-Jørn Jensen fortsætter sin beretning om de gamle fyrmestre på hammeren.
  • 05:05Bornholm knokler - Travbanen (G)De fleste kender til travløb og på Bornholm findes verdens mindste bane, men hvad sker der egentlig bag kulisserne på en løbsdag. Vi følger for én gangs skyld ikke hestene, men vi knokler løs med en række af de opgaver, som de mange ansætte udfører før, under og efter en løbsdag.

6000 bornholmere har rygsmerter

Med flere og flere stillesiddende aktiviteter belaster vi ryggen mere end nogensinde. Ifølge en rapport lider 18,6 procent af befolkningen af rygsmerter.
Næsten hver femte dansker fra 16 år og opefter lider Ifølge rapporten Sygdomsbyrden af lænderygsmerter. Mere præcist er det 18,6 procent, hvilket svarer til mere end 6000 unge og voksne på Bornholm. Fysioterapeut Charlotte Kronow oplever en markant stigning i antallet af patienter med ryg- og nakkesmerter – også blandt yngre.

– Mange sidder foran skærmen gennem det meste af arbejdsdagen, og generelt har vi mere og mere stillesiddende arbejde. Navnlig blandt yngre i slutningen af 20’erne og starten af 30’erne er der især begyndt at komme flere teenagere med nakke- og skulderproblemer, fordi de sidder med bøjet nakke og kigger på en iPad, siger Charlotte Kronow i en pressemeddelelse.

Charlotte Kronow har har fire gode tips til, hvordan man kan lette livet for ryggen og komme eventuelle smerter til livs.

1. Skift stilling
– Selv om arbejde foran en computerskærm ikke er noget, vi forbinder med at være fysisk krævende, er det hårdt for kroppen. Især, når man som størstedelen af os sidder ned langt det meste af dagen. Prøv at skifte stilling så ofte som muligt – den næste stilling er den bedste stilling! Om du hæver bordet og stiller dig op eller henter en kop kaffe, er ikke så vigtigt, bare du skifter position.

2. Lav enkle øvelser
– Musklerne omkring kropsstammen – den såkaldte coremuskulatur – skal være stærke, og det er simpelthen noget af det vigtigste for at have en sund ryg. Nogle få daglige øvelser gør faktisk en mærkbar forskel. Lav øvelsen ’planken’, hvor du ligger på maven med underarmene i underlaget med albue under skulder, så overarmen er lodret. Løft kroppen fra gulvet, så du støtter på underarmene og tåspidserne, og kroppen danner en lige linje. Hold stillingen mellem 10 og 30 sekunder. Prøv også at lægge dig på maven med armene strakt op over hovedet. Hold nakken lige, og løft først venstre arm og højre ben og derefter højre arm og venstre ben. Gentag øvelsen 24 gange.

3. Brug støttende T-shirt
– Særligt efter mange timer på jobbet oplever rigtig mange, at de begynder at falde sammen i ryg og skuldre, hvilket ofte medfører smerter. I den forbindelse kan det være en god idé at bruge en holdningskorrigerende T-shirt, der støtter og giver en rank kropsholdning, og som er god til at aflaste ryg, nakke og lænd.

4. Vær realistisk!
– Tag udgangspunkt i, hvad du faktisk kan overkomme, og keep it simple. Vælg for eksempel en eller to øvelser, som du kan lave mandag til fredag hver morgen lige efter tandbørstningen – på den måde kan man snyde hjernen lidt og få det gjort til en rutine. Planlæg en smule, der er så overkommeligt, at det bliver gjort.

Aktuelle programmer på Play