Næste udsendelse: 17:00 17Nyheder

TV i dag

  • 16:15Under overfladen - Sønderborg (G)TV SYDs dykkere tager os med på en tur under vandet fra Jylland til Als. Selvom dykningen foregår i havnen ud for Sønderborg Slot, er der stadig masser af specielle dyr og planter i vandet.
  • 17:0017Nyheder
  • 17:04Vejret i morgen
  • 17:05EKKO (G)Den gamle tørvegrav Hundsemyre ved Balka huser Bornholms eneste skarvkoloni, og nu overrasker undersøgelser af deres gylp ornitologerne - og nok også fiskerne. EKKO finder flere gamle ræve og besøger biogasanalægget Biokraft ved Aakirkeby, hvor den flotte hærfugl har slået sig ned.
  • 18:0018Nyheder
  • 18:04Vejret i morgen (G)
  • 18:05Mellem os (G)Henrik Christensen har taget initiativ til en mandeklub for mænd med tilknytning til Socialpsykiatrien. Han besøger Mellem os sammen med næstformanden for Sind.
  • 18:30360 Eventuelt
  • 19:00Bornholm knokler - Entreprenør (G)Hver dag drager de fleste på Bornholm på arbejde. På cykel, i bil og med bus tager vi alle afsted for at udøve vores erhverv forskellige steder på øen.
  • 19:3019.30Nyheder
  • 19:45Kulturreportagen - Hasselby Leather Følg med, når musikken indspilles, når maleriet males og skuespillet læres. I Kulturreportagen følger vi med fra første række, når kulturen sker på Bornholm.
  • 19:49Vejret i morgen (G)
  • 19:50Set fra oven - Søren WolffSøren Wolff har boet på Bornholm siden sine unge år. Han har blandt andet arbejdet for den socialdemokratiske avis Bornholmeren. Søren Wolff har været socialdemokrat det meste af sit liv, men i de sidste par år har han lidt over partiets nye retning i forhold til flygtninge og indvandrere.
  • 20:15Mellem os
  • 20:45Kulturkalenderen Vi ser nærmere på ugens kulturelle begivenheder.
  • 20:58Vejret i morgen (G)
  • 21:00360 Eventuelt (G)
  • 21:25Brandkadetterne - Emilias rygI et halvt år følger vi 12 teenagere, der er det første hold brandkadetter i Lolland-Falster Brandvæsen. De er en del af et forløb, der skal lære dem, hvordan en brandmand arbejder, men det er også et forløb, der skal skabe personlig udvikling hos de unge. I dette afsnit følger vi Emilia, der må sande, at en dårlig ryg giver store problemer, når man skal bære røgdykkerudstyret på ryggen.
  • 22:0022Nyheder
  • 22:09Vejret i morgen (G)
  • 22:10Kulturreportagen - Hasselby Leather (G)Følg med, når musikken indspilles, når maleriet males og skuespillet læres. I Kulturreportagen følger vi med fra første række, når kulturen sker på Bornholm.
  • 22:15Set fra oven - Søren Wolff (G)Søren Wolff har boet på Bornholm siden sine unge år. Han har blandt andet arbejdet for den socialdemokratiske avis Bornholmeren. Søren Wolff har været socialdemokrat det meste af sit liv, men i de sidste par år har han lidt over partiets nye retning i forhold til flygtninge og indvandrere.
  • 22:45Mellem os (G)
  • 23:10Kulturkalenderen (G)Vi ser nærmere på ugens kulturelle begivenheder.
  • 23:20Brandkadetterne - Emilias ryg (G)I et halvt år følger vi 12 teenagere, der er det første hold brandkadetter i Lolland-Falster Brandvæsen. De er en del af et forløb, der skal lære dem, hvordan en brandmand arbejder, men det er også et forløb, der skal skabe personlig udvikling hos de unge. I dette afsnit følger vi Emilia, der må sande, at en dårlig ryg giver store problemer, når man skal bære røgdykkerudstyret på ryggen.
  • 00:0022Nyheder (G)
  • 00:10Kulturreportagen - Hasselby Leather (G)Følg med, når musikken indspilles, når maleriet males og skuespillet læres. I Kulturreportagen følger vi med fra første række, når kulturen sker på Bornholm.
  • 00:15Set fra oven - Søren Wolff (G)Søren Wolff har boet på Bornholm siden sine unge år. Han har blandt andet arbejdet for den socialdemokratiske avis Bornholmeren. Søren Wolff har været socialdemokrat det meste af sit liv, men i de sidste par år har han lidt over partiets nye retning i forhold til flygtninge og indvandrere.
  • 00:40Mellem os (G)
  • 01:10Månedens foredrag - Bente Jensen (G)Bente Jensen, Cand. mag. i Historie, fortæller om turismens udvikling på Bornholm.
  • 02:10BogForum med Per Pallesen og Claus Seidel (G)Per Jensen fra TV2/Nord interviewer skuespiller Per Pallesen og tegner Claus Seidel. Sammen er de aktuelle med spiseguiden ”Spis i det gamle Rom – igen”.
  • 02:35Nationalpark Thy (37:52) (G)Naturprogram fra Nationalpark Thy
  • 03:05Vild Med Dyr (G)I Vild Med Dyr besøger Anna Louise Tranæs Didriksen isbjørneungen Siku, som nu er blevet så gammel, at han er flyttet over ved siden af de store isbjørne. Men han har stadig brug for at være nær Frank og de andre dyrepassere.
  • 03:30Mens du sover (10:12) (G)Vi er taget på natreportage for at møde nogle af dem der arbejder, mens du sover.
  • 04:00Guld fra Gemmerne (G)Guld fra Gemmerne besøger museer i hele Danmark. Denne gang besøger vi Struer, Bogense, Sønderborg, Holbæk, Hobro, Herning, Maribo og Hindsholm.
  • 04:30Mens vi andre sover - Natfærgen (G)I denne serie følger vi dem der arbjeder, mens vi andrwe ligger trygt under dynen og sover. I dette program er vi gået ombord på natfærgen fra Køge til Rønne, hvor vi blandt andre møder styrmand Peter Korsholm.
  • 05:00Stafetten - Kira Lintrup Jensen (G)Kira Lintrup Jensen Er født og opvokset på Bornholm - nærmere bestemt på østøen. Hun bor i dag med sin familie i Stenseby, hvor hun er med i initiativer for at gøre den lille by levende. Kira Lintrup Jensen er uddannet lærer og arbejder nu som skoleleder på Østerlars Friskole.

Færgen vil ikke finansiere havneudvidelse

Danske Færger kobler højere skibsafgifter til havneudvidelse og rekordoverskud hos Rønne Havn.
1. januar steg havnetaksterne for Færgen med 160 procent - ifølge rederiet svarende til en ekstraregning på 8,8 millioner kroner årligt. En stigning, Færgen har nægtet at betale siden årsskiftet og frem til sidste afgang 31. august.

Ifølge Rønne Havn skyldes stigningen, at Færgens rabataftale med havnen var løbet løbsk - på grund af stigningen i antal anløb de seneste år. Men hos Færgen betragter man de nye takster som et forsøg på at få finansieret den store havneudvidelse, der er i gang i Rønne lige nu. Og i sagsakterne hedder det fra Færgen:

"Det bemærkes, at det forhold, at Rønne Havn i vid udstrækning investerer i udbygning af andre dele af havnen - herunder for at kunne betjene krydstogtskibe - ikke kan begrunde takstforhøjelser overfor Danske Færger, som ikke vil få gavn af disse investeringer, og som ikke kan vælge at sejle til en anden havn end Rønne Havn."

Samtidig henviser man hos Færgen til Rønne Havns økonomi op til de ændrede skibsafgifter - en økonomi, der ifølge rederiet er så god, at en stigning i havnetaksterne er ubegrundet.

"Rønne Havn har drevet en rentabel forretning med det hidtil gældende prisniveau forud for de varslede prisstigninger, og i 2016 opnåede havnen det bedste resultat nogensinde efter en positiv udvikling over flere år, jf. Rønne Havns årsrapport 2016. Denne udvikling fortsatte i 2017, hvor Rønne Havn for femte år i træk forbedrede omsætning, egenkapital og overskudsgrad."

Men hos Rønne Havn mener man ikke, at den gode økonomi skal forhindre en nedjustering af Færgens rabat.

- Nu gik det jo også ret godt henne hos Færgen. Men såvidt jeg har kunnet observere her de sidste par år, så har priserne også der fået et nyk opad ind i mellem. Det, der er afgørende, det er, om vi misbruger vores monopol. Og vi er enige med Færgen i, at vi har et monopol her på Bornholm. Men der er intet i det grundige forarbejde, vi har lavet, der peger på, at vi misbruger vores monpolstatus, siger havnedirektør Thomas Bendtsen.

Hos Færgen er man ærgerlig over, at man tilsyneladende nu i højere grad end før skal være med til at finansiere en havneudvidelse, man umiddelbart ikke får nogen glæde af. En utilfredshed, der preller af på Rønne Havn.

- Hvis vi ikke løbende havde foretaget investeringer i Rønne Havn, siden den blev anlagt i 1200-tallet - ja, så havde vi i dag stået med et areal svarende til dronningekajen til besejling. Og det siger sig selv, at det ville have haft katastrofale konsekvenser for Bornholm, påpeger havnedirektøren.

Men oprigtig talt - får Færgen - eller rettere arvtageren fra Bornholmslinjen nogen som helst glæde af den igangværende havneudvidelse.

- Jamen det gør de da. Hele manøvrerummet i havnen bliver gjort større. Og kigger vi på det seneste færgeudbud, så skifter man jo altså et skib på 125 meter ud med et skib på knapt 160 meter. Som det er i dag er der kun manøvrerum til skibe på op til 180 meter - og ser vi fremad mod kommende udbud og stadig større skibe - så det er klart, at på sigt vil alle få glæde af havneudvidelsen, lyder det fra Thomas Bendtsen, der fastslår, at færgernes rabat var blevet reduceret havneudvidelse eller ej.

- De investeringer, der sker i havne, de er så store, at man typisk ser, der bliver sparet sammen en hel del år, som vi også har gjort - hvor på havneinvesteringerne bliver gennemført. Så derfor vil man i mange havneselskaber se, at der i nogle år er en markant overskudsgrad - så gennemføres investeringerne, og så daler overskudsgraden. Det er et typisk forløb i en havn, og det er der ikke noget odiøst i, konkluderer havnedirektøren.


Aktuelle programmer på Play