Næste udsendelse: 22:40 Mellem os (G)

TV i dag

  • 22:40Mellem os (G)Foreningen Sind Bornholm fylder 40 år, og det skal vi høre mere om i torsdagens udgave af Mellem Os. Formand Bente Helms er i studiet, og hun medbringer nogle af dem, der har vundet priser for deres arbejde med psykisk sårbare. Det skal også handle om skovhjælperne og deres kamp for at blive i skoven. Linda Bak Henriksen, Tina Nielsen og skovhjælper Martin er med os i studiet.
  • 23:05Den 100-årige (G)I september døde en mand, som uden at overdrive kunne kaldes en af Bornholms grand old men. Arne Engell-Kofoed blev 100 år og var i langt de fleste af dem synonym med Østermarie som byens manufakturhandler, lokalpolitiker og formand for menighedsrådet. Vi var med til hans fødselsdag tilbage i maj – et program, hvor Arne især fortæller, hvordan hans stærke tro har formet livet.
  • 23:30Sådanmark (G)De bedste historier fra hele Danmark og dagens medvært: Jakob Sveistrup
  • 00:0022Nyheder (G)
  • 00:10Humor Akademiet - Biskopperne (G)På Folkemødet 2018 havde TV2 Regionerne en scene foran Grønbech Hotel i Allinge, hvor alle gæsterne skulle forholde sig til den danske humor. Biskopperne Henrik Stubkjær og Elof Westergaard kommer med deres eget skæve blik på humor og religion.
  • 00:30Stafetten - Isa Maegaard Dam (G)Isa Maegaard Dam er født og opvokset på Bornholm. Hun har siden 2016 drevet børnehaven Liden Stina i Soldalen ved Olsker. Derudover har hun og hendes mand et mosteri og en gårdbutik. Næste generation laver hvert år en cirkusfestival i Soldalen.
  • 00:55Mellem os (G)Foreningen Sind Bornholm fylder 40 år, og det skal vi høre mere om i torsdagens udgave af Mellem Os. Formand Bente Helms er i studiet, og hun medbringer nogle af dem, der har vundet priser for deres arbejde med psykisk sårbare. Det skal også handle om skovhjælperne og deres kamp for at blive i skoven. Linda Bak Henriksen, Tina Nielsen og skovhjælper Martin er med os i studiet.
  • 01:25Sådanmark (G)De bedste historier fra hele Danmark og dagens medvært: Jakob Sveistrup
  • 01:50Stafetten - Hasse Falk Jakobsen (G)Hasse Falk Jakobsen er en tilbagevendt bornholmer, familiefar på 45 år, frikirkepræst, musiker og løber. Hasse fortæller i Stafetten om tro, hverdagen i Nexø og om sin store kærlighed til Bornholm.
  • 02:20Sprogblomster - det skønne danske sprog (G)Man kan sige det samme på mange forskellige måder her i Danmark. Kom med i krinkelkrogene i det danske sprog, når Jylland og øerne tørner sammen i en dyst, hvor det handler om at forvirre hinanden og hjælpe hinanden gennem junglen af lokale udtryk, slang og dialekt. De tre jyder rapper Jonny Hefty, foredragsholder Gitte Hornshøj og lærer Anette Karkov kæmper for hovedlandet. På ø-holdet samles det verbale skyts af musiker Jason Svendstorp , studerende Daniel Mieritz og Entertainer Bjarne Kure. Vært er Sussi Rømer Rasmussen.
  • 02:50Nationalpark Thy (11:52) (G)Naturprogram fra Nationalpark Thy
  • 03:20I godt selskab: Live fra Jellingfestival (G)Sommeren står for døren, og det betyder at vores program " I Godt Selskab" går på sommerferie. Men hvor vi slutter, er der andre, der begynder. Det er festival-tid, og som sædvanlig den sidste weekend i maj, så er Jelling på den anden ende.
  • 03:45Mellem os (G)Foreningen Sind Bornholm fylder 40 år, og det skal vi høre mere om i torsdagens udgave af Mellem Os. Formand Bente Helms er i studiet, og hun medbringer nogle af dem, der har vundet priser for deres arbejde med psykisk sårbare. Det skal også handle om skovhjælperne og deres kamp for at blive i skoven. Linda Bak Henriksen, Tina Nielsen og skovhjælper Martin er med os i studiet.
  • 04:30Guld fra Gemmerne (G)Guld fra Gemmerne besøger museer i hele Danmark. Denne gang besøger vi Struer, Aakirkeby, Kerteminde, Herning, Sønderborg, Nykøbing Falster og Boldrup.
  • 05:00Sådanmark (G)De bedste historier fra hele Danmark og dagens medvært: Jakob Sveistrup

Færgen vil ikke finansiere havneudvidelse

Danske Færger kobler højere skibsafgifter til havneudvidelse og rekordoverskud hos Rønne Havn.
1. januar steg havnetaksterne for Færgen med 160 procent - ifølge rederiet svarende til en ekstraregning på 8,8 millioner kroner årligt. En stigning, Færgen har nægtet at betale siden årsskiftet og frem til sidste afgang 31. august.

Ifølge Rønne Havn skyldes stigningen, at Færgens rabataftale med havnen var løbet løbsk - på grund af stigningen i antal anløb de seneste år. Men hos Færgen betragter man de nye takster som et forsøg på at få finansieret den store havneudvidelse, der er i gang i Rønne lige nu. Og i sagsakterne hedder det fra Færgen:

"Det bemærkes, at det forhold, at Rønne Havn i vid udstrækning investerer i udbygning af andre dele af havnen - herunder for at kunne betjene krydstogtskibe - ikke kan begrunde takstforhøjelser overfor Danske Færger, som ikke vil få gavn af disse investeringer, og som ikke kan vælge at sejle til en anden havn end Rønne Havn."

Samtidig henviser man hos Færgen til Rønne Havns økonomi op til de ændrede skibsafgifter - en økonomi, der ifølge rederiet er så god, at en stigning i havnetaksterne er ubegrundet.

"Rønne Havn har drevet en rentabel forretning med det hidtil gældende prisniveau forud for de varslede prisstigninger, og i 2016 opnåede havnen det bedste resultat nogensinde efter en positiv udvikling over flere år, jf. Rønne Havns årsrapport 2016. Denne udvikling fortsatte i 2017, hvor Rønne Havn for femte år i træk forbedrede omsætning, egenkapital og overskudsgrad."

Men hos Rønne Havn mener man ikke, at den gode økonomi skal forhindre en nedjustering af Færgens rabat.

- Nu gik det jo også ret godt henne hos Færgen. Men såvidt jeg har kunnet observere her de sidste par år, så har priserne også der fået et nyk opad ind i mellem. Det, der er afgørende, det er, om vi misbruger vores monopol. Og vi er enige med Færgen i, at vi har et monopol her på Bornholm. Men der er intet i det grundige forarbejde, vi har lavet, der peger på, at vi misbruger vores monpolstatus, siger havnedirektør Thomas Bendtsen.

Hos Færgen er man ærgerlig over, at man tilsyneladende nu i højere grad end før skal være med til at finansiere en havneudvidelse, man umiddelbart ikke får nogen glæde af. En utilfredshed, der preller af på Rønne Havn.

- Hvis vi ikke løbende havde foretaget investeringer i Rønne Havn, siden den blev anlagt i 1200-tallet - ja, så havde vi i dag stået med et areal svarende til dronningekajen til besejling. Og det siger sig selv, at det ville have haft katastrofale konsekvenser for Bornholm, påpeger havnedirektøren.

Men oprigtig talt - får Færgen - eller rettere arvtageren fra Bornholmslinjen nogen som helst glæde af den igangværende havneudvidelse.

- Jamen det gør de da. Hele manøvrerummet i havnen bliver gjort større. Og kigger vi på det seneste færgeudbud, så skifter man jo altså et skib på 125 meter ud med et skib på knapt 160 meter. Som det er i dag er der kun manøvrerum til skibe på op til 180 meter - og ser vi fremad mod kommende udbud og stadig større skibe - så det er klart, at på sigt vil alle få glæde af havneudvidelsen, lyder det fra Thomas Bendtsen, der fastslår, at færgernes rabat var blevet reduceret havneudvidelse eller ej.

- De investeringer, der sker i havne, de er så store, at man typisk ser, der bliver sparet sammen en hel del år, som vi også har gjort - hvor på havneinvesteringerne bliver gennemført. Så derfor vil man i mange havneselskaber se, at der i nogle år er en markant overskudsgrad - så gennemføres investeringerne, og så daler overskudsgraden. Det er et typisk forløb i en havn, og det er der ikke noget odiøst i, konkluderer havnedirektøren.


Aktuelle programmer på Play