Næste udsendelse: 18:55 Nationalpark Thy (9:52) (G)

TV i dag

  • 18:35Sportsaften (G)Sportsaften er til forårspremieren på Nexø Stadion - NB Bornholm-Føroyar i Københavnsserien i fodbold. NB Bornholm er med i kampen om oprykning til Danmarksserien - så vigtigt med en sejr over de færøske modstandere. Desuden håndbold fra Aakirkebyhallen - Viking-FIF. Viking har været aldeles suveræne i sæsonen, og rykkede i søndags op i Kvalifikationsrækken.
  • 18:55Nationalpark Thy (9:52) (G)Naturprogram fra Nationalpark Thy
  • 19:3019.30Nyheder
  • 19:49Vejret i morgen (G)
  • 19:50Perspektiv Kritikken hagler ned over den bornholmske flytrafik og DAT; udsolgte fly, høje billetpriser, forsinkelser og aflysninger. Få forklaringen, og mød konkurrenten, der står klar i kulissen.
  • 20:25Mellem os Pernille Graversen har startet Facebook-siden "Tilflytterqvinder på Bornholm".
  • 20:58Vejret i morgen (G)
  • 21:00Under Overfladen - januar Det er nok de færreste, der tænker på en svømmetur i Lillebælt i januar.
  • 21:30Bornholm knokler - Lufthavnsmedarbejder (G)Hvad laver en medarbejder i lufthavnen egentligt? Og hvor svært er det, for en uøvet at overtage arbejdsopgaverne?
  • 22:0022Nyheder
  • 22:09Vejret i morgen (G)
  • 22:10ÆGTE | ØFØDT (G)2.G'erne skal til matematik-terminsprøve, og det er ikke alle, i hvert fald ikke fra global-klassen, der synes, at det er en smart måde at bruge en mandag på.
  • 22:20Perspektiv (G)Kritikken hagler ned over den bornholmske flytrafik og DAT; udsolgte fly, høje billetpriser, forsinkelser og aflysninger. Få forklaringen, og mød konkurrenten, der står klar i kulissen.
  • 22:50Mellem os (G)Pernille Graversen har startet Facebook-siden "Tilflytterqvinder på Bornholm".
  • 23:20Bornholm knokler - Lufthavnsmedarbejder (G)Hvad laver en medarbejder i lufthavnen egentligt? Og hvor svært er det, for en uøvet at overtage arbejdsopgaverne?
  • 00:0022Nyheder (G)
  • 00:10Perspektiv (G)Kritikken hagler ned over den bornholmske flytrafik og DAT; udsolgte fly, høje billetpriser, forsinkelser og aflysninger. Få forklaringen, og mød konkurrenten, der står klar i kulissen.
  • 00:45Mellem os (G)Pernille Graversen har startet Facebook-siden "Tilflytterqvinder på Bornholm".
  • 01:15Månedens foredrag - Klaus Thorsen (G)Amatørarkæolog Klaus Thorsen fortæller om de nyeste fund på Bornholm.
  • 02:05Krimimessen: Leif Davidsen (G)Leif Davidsen har skrevet en række krimier, der foregår i Østeuropa. Han er på regionernes scene på Krimimessen 2016 med vært Brian Christensen fra TV2 Bornholm.
  • 02:30Bornholm knokler - Fru Petersen (G)Den landskendte kagecafé er et smut tilbage i tiden. I dette afsnit af Bornholm Knokler bliver der bagt til den store guldmedalje, når vi kommer med i køkkenet hos kagebager Kit Wisweh.
  • 03:05Vild Med Dyr (G)Gråsælen Tulle er kun et halvt år men allerede ligeså stor som de voksne spættede sæler hun er sammen med i Kattegatcentret. Nu har hun fået selskab af en noget mindre unge for hunsælen Liv er nemlig blevet mor. Og så skal vi også tilse en syg sandtigerhaj.
  • 03:30Mens du sover (6:12) (G)Vi er taget på natreportage for at møde nogle af dem der arbejder, mens du sover.
  • 04:00Guld fra gemmerne (G)Guld fra Gemmerne besøger museer i hele Danmark. Denne gang besøger vi Aalborg, Marstal, Thyborøn, Rønne, Horsens, Esbjerg og Holbæk.
  • 04:30Billeddetektiverne (G)Både Ann Vibeke Knudsen og Preben Kofoed har i dagens udgave af Billeddetektiverne billeder med, der omhandler bagere fra Aakirkeby.
  • 05:00Stafetten - Henrik Schwarz (G)Henrik Wraae Schwarz er ansat ved Bornholms Politi. Han kom til Bornholm fra Sønderjylland i 1993. Han har alle årene boet i Klemensker, hvor hele familien har været aktive i det lokale foreningsliv.

Tekniske undersøgelser alene skal fastslå søsyge

Det bliver udelukkende tekniske undersøgelser, der kommer til at afgøre, om 10 procent af passagererne om bord på Bornholmslinjens hurtigfærger er søsyge.
Når Bornholmslinjen om kort tid skal undersøges for komforten om bord, så kommer der ikke nogle interviewere om bord i gule veste, der skal spørge gæsterne, om de er søsyge.

Det skal i stedet baseres på tekniske undersøgelser - og det er en god idé, mener skibsingeniør Hans Otto Holmegaard Kristensen, der igennem 39 år har beskæftiget sig med hurtigfærger.

- Skal man vurdere mange af de udsagn der er sagt om den nye tonnage, så er man i første omgang nødt til at få lavet en matematisk model af skibet, en såkaldt sødygtighedsmodel, fortæller han.

Det samme mener professor på DTU Mekanik, Ulrik Dam Nielsen.

- Den kan fortælle, om skibets accelerationer rent faktisk burde give udslag i søsyge blandt passagerer, eller om søsygen måske i højere grad er betinget af egen fysisk tilstand og/eller psykisk fremprovokeret, siger han.

Det skal afgøres ved en skibsteknisk undersøgelse, om flere end 10 procent af passagererne ombord bliver søsyge ved overfarten og til det benytter man en ISO 2631 standard.

- Det er en meget almindelig måde, hvorpå man kan komme med en konkret vurdering af, hvorvidt fysiske kriterier mod søsyge ikke er overholdt. For den enkelte passager er søsyge oftest en kombination af skibets bevægelse og egen fysisk tilstand. ISO standarden giver mulighed for at vurdere om søsyge med sandsynlighed skyldes skibets bølge-inducerede bevægelser og afledte accelerationer, siger Ulrik Dam Nielsen.

Derfor bruger man ifølge Hans Otto Holmegaard Kristensen både beregninger af skibets forventede acceleration i specifikke bølgehøjder- målt ud fra blandt andet tegninger af skibet - og sammenholder dem med målinger af de accelerationer, som man rent faktisk foretager ombord på skibet.

Derudfra kan man vurdere, om accelerationer er så stærke, at flere end 10 procent af passagererne bør blive søsyge. Men, understreger Hans Otto Holmegaard Kristensen. Der er et hul i Trafikministeriets undersøgelsesplan:

- Hvis man skal gøre det helt korrekt, så skal man udover accelerationsmålinger for skibet også have målinger af bølgehøjden, og de målinger skal foretages med et meget avanceret instrument, en såkaldt wave rider målebøje. Den skal registrere de bølgehøjder, som man reelt sejler i, for ellers vil der også kunne blive diskussioner af, "den der bøljehøjde vi nu taler om, er den halvanden eller to meter?" Usikkerheden på en visuel vurdering, dvs. uden brug af wave rider bøjen, kan være ca. 0.5 m – i værste fald 0.5 – 1 m. Og derfor er den måling vigtig, siger han.

Den stærkt omtalte T-foil er også en del af den tekniske undersøgelse. Ved hjælp af målinger skal man fastslå, om en T-foil stabilisator vil have en effekt på skibets komfort. Og det er der ifølge Ulrik Dam Nielsen ingen tvivl om, vil være tilfældet:

- Det kan siges meget klart, at det helt overordnet set vil give en effekt på skibets bevægelse, hvis skibet får påmonteret en T-foil, idet korrekt design, montering og operation vil mindske skibets bølge-inducerede bevægelse, siger han.

Hans Otto Holmegaard Kristensen er mere tøvende.

- Jeg kan slet ikke vurdere det, for effekten af en T-foil kan jeg først vurdere efter sådan nogle beregninger som ovenstående. Jeg ved, den vil have en effekt, men størrelsen af den effekt, kan jeg slet, slet ikke udtale mig om, siger han.

Aktuelle programmer på Play