Næste udsendelse: 23:55 Kulturkalenderen (G)

TV i dag

  • 22:35FV19 - Valgdebat: Klog, grøn og sikker (G)
  • 23:55Kulturkalenderen (G)Vi ser nærmere på ugens kulturelle begivenheder.
  • 00:0022Nyheder (G)
  • 00:10FV19 - Mød partiet Kristendemokraterne (G)
  • 00:35Møde i Region Hovedstaden d. 14. maj 1. del (G)
  • 02:10Møde i Region Hovedstaden d. 14. maj 2. del (G)
  • 03:05FV19 - Valgfolkemøde 2. del (G)Vær med, når vi tester politikere på deres ærlighed med det gode, gamle spil “Jeg Har Aldrig…”. Det er politikernes mulighed for at få nagende byrder væk fra skuldrene og gå til valget med ren, nyskuret og kridhvid samvittighed. Politikere: Alexander Grandt (Soc. dem), Joachim Hjorting (Kons) og Karsten Hønge (SF) Vært: Preben Dahl
  • 03:25FV19 - Valgdebat: Klog, grøn og sikker (G)
  • 04:59FV19 - Mød partiet Kristendemokraterne (G)

Ni nye dieselbusser køres i stilling

Når ni af BAT's ældste busser skal skiftes ud, så peger et enigt Natur- og Miljøudvalg på, at de skal køre på diesel og ikke el. Deprimerende, mener kritikere.
- Jeg synes, at det er så deprimerende, lyder det fra Jette Spangsby, som er medlem af projektet Grønne Rønne.

Sammen arbejder de for en grønnere omstilling, og udvalgets beslutning er hovedløs, mener hun.

- Samtidig med at unge demonstrerer for klimaet og kommunen afholder møde om vindmølle- og solcelleenergi, så køber man dieselbusser, siger hun undrende.

Derfor skrev hun den 8. april et brev til Regionskommunen og BAT, hvor hun beskriver det modsigende i, at kommunen har en vision om at gøre Bornholm CO2-neutralt i 2025, samtidig med, at man nu vil investere i diesel frem for el.

- Det er to skridt frem og et tilbage hele tiden, siger hun.

Formanden for udvalget, Leif Olsen (SF), mener dog, at dieselbusserne er et skridt i en grønnere retning.

- Hvis dit alternativ er, at vi havde haft hundrede procent elbusdrift i morgen, så vil indkøbet af ni dieselbusser være forkert. Men ser du sådan på det, at vi udskifter ni gamle dieselbusser med ni moderne, så bevæger vi os faktisk i den rigtige retninger, siger han.

Han mener ikke, at Bornholm er klar til en udelukkende elektrisk busdrift, og den tidligere kommunalbestyrelses plan om at indføre to elbusser til at starte med, er heller ikke holdbar, mener han.

- Vi har ikke infrastrukturen, og vi kan ikke køre med både diesel- og elbusser samtidigt, for så skal du have to værkstedsfaciliteter og to serviceorganisationer, og det er meget, meget dyrt. Så når vi lægger om til el, så skal vi gøre det all the way, siger han.

Det har man netop gjort i Roskilde Kommune, hvor man som den første kommune i Danmark har en udelukkende elektrisk drift af bybusser. En model, der ifølge Leif Olsen ville medføre, at Regionskommunen skulle give 3,5 millioner for en elbus frem for 2 millioner kroner for en dieselbus.

- Det er Movia, der står for det projekt, og de er landets største busselskab. Vi er landets suverænt mindste. Vi har ikke de ressourcer, de har, siger han.

Leif Olsen mener fortsat, at Bornholm skal være klimaneutralt i 2025 og derfor kan en model være, at busserne skal leases, så de er billigere at komme af med igen.

Men den model klinger hult hos Jette Spangsby:

- Jeg forstår ikke, at når man skal investere, at man så ikke investerer på den mest miljørigtige måde. Hvorfor udskyde, udskyde, udskyde i stedet for at sige, nu beslutter vi, vi har et mål, og det skal vi følge, siger hun.

Kommunalbestyrelsen skal i morgen tage stilling til, hvordan de vil forholde sig til udvalgets anbefaling.

Aktuelle programmer på Play