Næste udsendelse: 20:15 Stafetten - Thomas Frandsen

TV i dag

  • 19:50360 (G)Hvordan synes du, Bornholm skal se ud om 12 år? Det diskuterer vores gæster i 360, med udgangspunkt i kommunalbestyrelsens strategioplæg for kommuneplan 2020. Borgmester Winni Grosbøll fortæller om visionerne bag.
  • 20:15Stafetten - Thomas FrandsenThomas Frandsen er født og opvokset i Snogebæk. Han bor nu i Østermarie med sin kone. Thomas Frandsen har et lille flyttefirma men arbejder også som skolelærer. Sammen med sin kone har de butikken Fratida, som forhandler antik og livsstilsprodukter.
  • 20:40Mellem os "Gamle kirker på Bornholm" er en ny bog, som naturvejleder Søren Silliehoved har skrevet. Han besøger Mellem Os, som også handler om udstillingen "Livet i NordParken - FØR & NU" på Bornholms Museum. Museumsformidler og fotograf forklarer om projektet.
  • 21:08Vejret i morgen (G)
  • 21:10Helt ærligt - Hvem er bedst til fodbold? (4)Hvem er vi, alle os der bor i Hovedstadsregionen? Hvordan har vi det med maden, trafikken, motion, med jyske tilflyttere og i det hele taget med hinanden?
  • 21:35Helleristninger - bronzealderens billeder (G)Følg med på en rejse ind i helleristningernes magiske billedverden. Med udgangspunkt i Bornholmske helleristninger følger vi helleristningssporet til Sverige og rundt i Europa, med tråde til Egypten.
  • 22:0022Nyheder
  • 22:09Vejret i morgen (G)
  • 22:10360 (G)Hvordan synes du, Bornholm skal se ud om 12 år? Det diskuterer vores gæster i 360, med udgangspunkt i kommunalbestyrelsens strategioplæg for kommuneplan 2020. Borgmester Winni Grosbøll fortæller om visionerne bag.
  • 22:35Stafetten - Thomas Frandsen (G)Thomas Frandsen er født og opvokset i Snogebæk. Han bor nu i Østermarie med sin kone. Thomas Frandsen har et lille flyttefirma men arbejder også som skolelærer. Sammen med sin kone har de butikken Fratida, som forhandler antik og livsstilsprodukter.
  • 23:00Mellem os (G)"Gamle kirker på Bornholm" er en ny bog, som naturvejleder Søren Silliehoved har skrevet. Han besøger Mellem Os, som også handler om udstillingen "Livet i NordParken - FØR & NU" på Bornholms Museum. Museumsformidler og fotograf forklarer om projektet.
  • 23:30Helt ærligt - Hvem er bedst til fodbold? (4) (G)Hvem er vi, alle os der bor i Hovedstadsregionen? Hvordan har vi det med maden, trafikken, motion, med jyske tilflyttere og i det hele taget med hinanden?
  • 00:0022Nyheder (G)
  • 00:10360 (G)Hvordan synes du, Bornholm skal se ud om 12 år? Det diskuterer vores gæster i 360, med udgangspunkt i kommunalbestyrelsens strategioplæg for kommuneplan 2020. Borgmester Winni Grosbøll fortæller om visionerne bag.
  • 00:35Stafetten - Thomas Frandsen (G)Thomas Frandsen er født og opvokset i Snogebæk. Han bor nu i Østermarie med sin kone. Thomas Frandsen har et lille flyttefirma men arbejder også som skolelærer. Sammen med sin kone har de butikken Fratida, som forhandler antik og livsstilsprodukter.
  • 01:00Mellem os (G)"Gamle kirker på Bornholm" er en ny bog, som naturvejleder Søren Silliehoved har skrevet. Han besøger Mellem Os, som også handler om udstillingen "Livet i NordParken - FØR & NU" på Bornholms Museum. Museumsformidler og fotograf forklarer om projektet.
  • 01:25Flere sider af Erling Jepsen (G)Forfatter Erling Jepsen fortæller om sin bog "Hjertets dannelse".
  • 01:55FV19 - Valgaften - de bedste øjeblikke (G)
  • 02:35Månedens foredrag - Jens Svane Boutrup (G)Teaterchef Jens Svane Boutrup fortæller om Bornholms Teater og "Bornholmerkrøniken", der er teatrets nye store projekt.
  • 03:35Guld fra Gemmerne (G)Guld fra Gemmerne besøger museer i hele Danmark. Denne gang besøger vi Holstebro, Nibe, Svendborg, Holbæk, Horsens og Rønne.
  • 04:00Mellem os (G)
  • 04:30Helt i fisk - Fladfiskefiskeri (G)Der fiskes ikke meget efter fladfisk på Bornholm, men i dette afsnit giver Helt i Fisk-holdet sig i kast med et voldsomt populært fiskeri. I hvert fald populært i resten af landet. På molen i Hammerhavn jagtes de smækre spisefisk, og William ser ud til at have fundet sin hjemmebane.
  • 05:00Stafetten - Lotte Madsen (G)Lotte Madsen er født og opvokset i Næstved. Hun kom til Bornholm i 1992. Lotte Madsen var i 2007 med til at starte den private Vores Børnehave i Snogebæk.

Flere elbiler i fremtiden kræver bedre elnet

Hvis der skal flere elbiler til i fremtiden, så bliver det svært at levere strøm, hvis ikke der snart investeres i at udvikle elnettet, lyder det fra elselskaberne.
Flere partier har mål om at øge andelen af elbiler i Danmark. Blandt andet har regeringen sat et mål om en million elbiler på vejene i 2030.

Og de ambitioner bakkes op af Dansk Energi, Energinet og Bornholms Energi- og Forsyning. Der er blot en, rimelig stor, udfordring ved den plan.

- Det kan det eksisterende elnet simpelthen ikke klare, fortæller Michael Guldbæk Arentsen, chefkonsulent i Dansk Energi, der er energiselskabernes interesseorganisation.

De nuværende kabler, der fører strøm rundt i Danmark er fortrinsvis fra 60'erne, 70'erne og 80'erne fortæller han. Derfor står de i forvejen overfor en kæmpe udskiftning til 29 milliarder kroner over de næste 10 år.

Men den udskiftning rækker KUN til at opretholde det nuværende forbrug af strøm.

Hvis der også skal til være massive mængder elbiler, som skal oplades, så kræver det bestemt også ekstra investeringer, lyder det.

Bornholm klarer sig godt, men har brug for mere
Her på øen er Bornholms Energi- og Forsyning også meget optaget af snakken om et forbedret elnet.

For selvom der er god kapacitet lige nu - også selvom mange Bornholmere skulle skifte bilen ud med en mere grøn af slagsen - så vil fremtiden kræve nye løsninger.

- Som det ser ud nu, kan vi være med et godt stykke af vejen. Men det er klart, når vi først begynder at runde 5,10-15.000 elbiler på Bornholm, så begynder vi at nogle udfordringer, som set-up'et er i dag, fortæller Klaus Vesløv, kommunikationschef i Bornholms Energi- og Forsyning.

Han taler, om at der kan opstå en flaskehals-effekt, hvis man ikke tænker nye løsninger ind i distributionen.

Kort fortalt er problemet, at de nuværende ledninger ikke er store nok til at rumme al den mængde strøm, der skal løbe gennem dem, hvis alle begynder at lade deres elbiler, når de kommer hjem fra arbejdet.

For hvis man både skal lade elbiler, lave mad, spille computer, se tv og så videre, så bliver belastningen al for stor på kablerne.

Dermed risikerer nogle beboere på villavejen ikke at få strøm, fordi de første 10 bruger den.

Helt nye løsninger
Derfor foreslår både Dansk Energi og Energinet to mulige løsninger:

1. Den dyre løsning
Her vil man grave nye kabler ned i hele landet. Kabler der kan rumme den maksimale belastning på ledningsnettet til enhver tid, selv hvis alle brugte strøm på samme tid.
Denne løsning koster 19 milliarder ekstra, udover de 29, der skal investeres. Dermed en samlet investering på 48 milliarder.

2. Den smarte løsning
Her vil man få forbrugerne til at lade deres elbiler på tidspunkter, hvor strømforbruget ellers ikke er særligt presset - eks. om natten. Det vil man gøre med billigere el-priser på de mindre belastede tidspunkter, og med intelligente ladere. Altså elnettet skal hænge mere sammen, så man kan monitorere forbruget og fordele strømmen meget bedre.
Det koster tre milliarder ekstra, og dermed 32 milliarder kroner i alt - muligvis mere - anslår rapporten fra Dansk Energi og Energinet.

På Bornholm er det dog ikke helt til at sige, hvor store investeringer, der skal lægges for at kunne følge med fremtiden. Men man er allerede i gang med at kigge på nye, smarte løsninger på el-distributionen, fortæller Klaus Vesløv.

Politisk opbakning, tak
Nu ønsker elselskaberne en politisk beslutning, der står bag de massive investeringer og tillader elselskaberne at bruge ekstra penge på at styrke elnettet (det er staten der regulerer elselskabernes investeringsmuligheder).

Det handler også om, at man i el-branchen ikke vil stå alene med ansvaret, hvis det viser sig at investeringerne ikke er nødvendige, fordi der ikke kommer så mange elbiler eller fordi teknologien indhenter dem.

- Pointen er, at vi er nødt til at træffe nogle beslutninger, for at elnettet kan være på forkant med udviklingen, og vi kan sikre en grøn omstilling af transport, siger Michael Guldbæk Arentsen fra Dansk Energi til slut.

Aktuelle programmer på Play