Næste udsendelse: 22:40 Mellem os (G)

TV i dag

  • 22:10Fra køkken til kineserier (G)Christiane Larsen har fået succes med at producere økologisk modellervoks. Ailefo er gået fra at være et køkkenprojekt til en virksomhed med egne lokaler, ansatte og en specialbygget æltemaskine fra Kina.
  • 22:40Mellem os (G)Bornholms Sommerrevy kigger forbi Mellem Os. Mød de tre skuespillere Joakim Tranberg, Søren Hauch-Fausbøll og Gunvor Reynberg, samt kapelmester Alice Carreri.
  • 23:10Vild Med Dyr (G)Geparderne i Ree Park har fået unger, og de bliver fulgt tæt de første uger af deres liv. Anna Louise Tranæs Didriksen skal lære at holde en gepardkilling korrekt, så dyrlægen kan foretage det daglige sundhedstjek.
  • 23:35Hansen på Svaneke Torv (G)Hansen på Svaneke Torv.
  • 00:0522Nyheder (G)
  • 00:15Fra køkken til kineserier (G)Christiane Larsen har fået succes med at producere økologisk modellervoks. Ailefo er gået fra at være et køkkenprojekt til en virksomhed med egne lokaler, ansatte og en specialbygget æltemaskine fra Kina.
  • 00:45Mellem os (G)Bornholms Sommerrevy kigger forbi Mellem Os. Mød de tre skuespillere Joakim Tranberg, Søren Hauch-Fausbøll og Gunvor Reynberg, samt kapelmester Alice Carreri.
  • 01:15Nattv: Premier Is (G)Nat-tv besøger nogle af de mange, der hver nat må møde på arbejde. Nat-tv besøger alt fra mejeristerne til bageren og natteravnene. I nat fra Premier Is.
  • 02:15Nationalpark Thy (20:52) (G)Naturprogram fra Nationalpark Thy
  • 02:45Månedens foredrag: Hammershus og Lilleborg (G)Hver måned sender vi et spændende foredrag. Denne gang med titlen " Hammershus og Lilleborg". Arkæolog Michael Thorsen, fra Bornholms Museum, beretter om udgravninger, fund og nyeste viden om de to borge.
  • 03:35Guld fra Gemmerne (G)Guld fra Gemmerne besøger museer i hele Danmark. Denne gang besøger vi Struer, Bogense, Sønderborg, Holbæk, Hobro, Herning, Maribo og Hindsholm.
  • 04:00Mellem os (G)Nyt år og nye tider. Hotel Abildgård skal have nye ejere til oktober, og det bliver den kun 24-årige Jannik Stender. Også Dagligbrugsen i Østerlars skal have ny uddeler. Det erfarne herre Jørn Ole Pedersen overtager brugsen om nogle uger. Han har været i detailbranchen siden han var 15 år, så det bliver ikke en helt ny verden for ham.
  • 04:30Vild Med Dyr (G)Anna Louise vækker bæverne i AQUA af deres søvn. De nat-aktive dyr bruger nemlig dagen til at sove i . Vi skal se på deres dejlige pels og specielle hale, og så skal vi fælde et træ som bæverne kan bruge til deres dæmning.
  • 05:00Stafetten - Kirsten Lillelund (G)Kirsten Lillelund har Galleri Klejn i Alline. Hun har boet på Bornholm siden 2005. Kirsten Lillelund er mest kendt for sine små, finurlige lerfigurer.

Flere elbiler i fremtiden kræver bedre elnet

Hvis der skal flere elbiler til i fremtiden, så bliver det svært at levere strøm, hvis ikke der snart investeres i at udvikle elnettet, lyder det fra elselskaberne.
Flere partier har mål om at øge andelen af elbiler i Danmark. Blandt andet har regeringen sat et mål om en million elbiler på vejene i 2030.

Og de ambitioner bakkes op af Dansk Energi, Energinet og Bornholms Energi- og Forsyning. Der er blot en, rimelig stor, udfordring ved den plan.

- Det kan det eksisterende elnet simpelthen ikke klare, fortæller Michael Guldbæk Arentsen, chefkonsulent i Dansk Energi, der er energiselskabernes interesseorganisation.

De nuværende kabler, der fører strøm rundt i Danmark er fortrinsvis fra 60'erne, 70'erne og 80'erne fortæller han. Derfor står de i forvejen overfor en kæmpe udskiftning til 29 milliarder kroner over de næste 10 år.

Men den udskiftning rækker KUN til at opretholde det nuværende forbrug af strøm.

Hvis der også skal til være massive mængder elbiler, som skal oplades, så kræver det bestemt også ekstra investeringer, lyder det.

Bornholm klarer sig godt, men har brug for mere
Her på øen er Bornholms Energi- og Forsyning også meget optaget af snakken om et forbedret elnet.

For selvom der er god kapacitet lige nu - også selvom mange Bornholmere skulle skifte bilen ud med en mere grøn af slagsen - så vil fremtiden kræve nye løsninger.

- Som det ser ud nu, kan vi være med et godt stykke af vejen. Men det er klart, når vi først begynder at runde 5,10-15.000 elbiler på Bornholm, så begynder vi at nogle udfordringer, som set-up'et er i dag, fortæller Klaus Vesløv, kommunikationschef i Bornholms Energi- og Forsyning.

Han taler, om at der kan opstå en flaskehals-effekt, hvis man ikke tænker nye løsninger ind i distributionen.

Kort fortalt er problemet, at de nuværende ledninger ikke er store nok til at rumme al den mængde strøm, der skal løbe gennem dem, hvis alle begynder at lade deres elbiler, når de kommer hjem fra arbejdet.

For hvis man både skal lade elbiler, lave mad, spille computer, se tv og så videre, så bliver belastningen al for stor på kablerne.

Dermed risikerer nogle beboere på villavejen ikke at få strøm, fordi de første 10 bruger den.

Helt nye løsninger
Derfor foreslår både Dansk Energi og Energinet to mulige løsninger:

1. Den dyre løsning
Her vil man grave nye kabler ned i hele landet. Kabler der kan rumme den maksimale belastning på ledningsnettet til enhver tid, selv hvis alle brugte strøm på samme tid.
Denne løsning koster 19 milliarder ekstra, udover de 29, der skal investeres. Dermed en samlet investering på 48 milliarder.

2. Den smarte løsning
Her vil man få forbrugerne til at lade deres elbiler på tidspunkter, hvor strømforbruget ellers ikke er særligt presset - eks. om natten. Det vil man gøre med billigere el-priser på de mindre belastede tidspunkter, og med intelligente ladere. Altså elnettet skal hænge mere sammen, så man kan monitorere forbruget og fordele strømmen meget bedre.
Det koster tre milliarder ekstra, og dermed 32 milliarder kroner i alt - muligvis mere - anslår rapporten fra Dansk Energi og Energinet.

På Bornholm er det dog ikke helt til at sige, hvor store investeringer, der skal lægges for at kunne følge med fremtiden. Men man er allerede i gang med at kigge på nye, smarte løsninger på el-distributionen, fortæller Klaus Vesløv.

Politisk opbakning, tak
Nu ønsker elselskaberne en politisk beslutning, der står bag de massive investeringer og tillader elselskaberne at bruge ekstra penge på at styrke elnettet (det er staten der regulerer elselskabernes investeringsmuligheder).

Det handler også om, at man i el-branchen ikke vil stå alene med ansvaret, hvis det viser sig at investeringerne ikke er nødvendige, fordi der ikke kommer så mange elbiler eller fordi teknologien indhenter dem.

- Pointen er, at vi er nødt til at træffe nogle beslutninger, for at elnettet kan være på forkant med udviklingen, og vi kan sikre en grøn omstilling af transport, siger Michael Guldbæk Arentsen fra Dansk Energi til slut.

Aktuelle programmer på Play