Næste udsendelse: 23:00 Mellem os (G)

TV i dag

  • 22:35Stafetten - Thomas Frandsen (G)Thomas Frandsen er født og opvokset i Snogebæk. Han bor nu i Østermarie med sin kone. Thomas Frandsen har et lille flyttefirma men arbejder også som skolelærer. Sammen med sin kone har de butikken Fratida, som forhandler antik og livsstilsprodukter.
  • 23:00Mellem os (G)"Gamle kirker på Bornholm" er en ny bog, som naturvejleder Søren Silliehoved har skrevet. Han besøger Mellem Os, som også handler om udstillingen "Livet i NordParken - FØR & NU" på Bornholms Museum. Museumsformidler og fotograf forklarer om projektet.
  • 23:30Helt ærligt - Hvem er bedst til fodbold? (4) (G)Hvem er vi, alle os der bor i Hovedstadsregionen? Hvordan har vi det med maden, trafikken, motion, med jyske tilflyttere og i det hele taget med hinanden?
  • 00:0022Nyheder (G)
  • 00:10360 (G)Hvordan synes du, Bornholm skal se ud om 12 år? Det diskuterer vores gæster i 360, med udgangspunkt i kommunalbestyrelsens strategioplæg for kommuneplan 2020. Borgmester Winni Grosbøll fortæller om visionerne bag.
  • 00:35Stafetten - Thomas Frandsen (G)Thomas Frandsen er født og opvokset i Snogebæk. Han bor nu i Østermarie med sin kone. Thomas Frandsen har et lille flyttefirma men arbejder også som skolelærer. Sammen med sin kone har de butikken Fratida, som forhandler antik og livsstilsprodukter.
  • 01:00Mellem os (G)"Gamle kirker på Bornholm" er en ny bog, som naturvejleder Søren Silliehoved har skrevet. Han besøger Mellem Os, som også handler om udstillingen "Livet i NordParken - FØR & NU" på Bornholms Museum. Museumsformidler og fotograf forklarer om projektet.
  • 01:25Flere sider af Erling Jepsen (G)Forfatter Erling Jepsen fortæller om sin bog "Hjertets dannelse".
  • 01:55FV19 - Valgaften - de bedste øjeblikke (G)
  • 02:35Månedens foredrag - Jens Svane Boutrup (G)Teaterchef Jens Svane Boutrup fortæller om Bornholms Teater og "Bornholmerkrøniken", der er teatrets nye store projekt.
  • 03:35Guld fra Gemmerne (G)Guld fra Gemmerne besøger museer i hele Danmark. Denne gang besøger vi Holstebro, Nibe, Svendborg, Holbæk, Horsens og Rønne.
  • 04:00Mellem os (G)
  • 04:30Helt i fisk - Fladfiskefiskeri (G)Der fiskes ikke meget efter fladfisk på Bornholm, men i dette afsnit giver Helt i Fisk-holdet sig i kast med et voldsomt populært fiskeri. I hvert fald populært i resten af landet. På molen i Hammerhavn jagtes de smækre spisefisk, og William ser ud til at have fundet sin hjemmebane.
  • 05:00Stafetten - Lotte Madsen (G)Lotte Madsen er født og opvokset i Næstved. Hun kom til Bornholm i 1992. Lotte Madsen var i 2007 med til at starte den private Vores Børnehave i Snogebæk.

Markant boom i antallet af turister udenfor sæson

Nye tal viser, at Bornholm i år har oplevet en markant vækst i antallet af overnatninger uden for højsæsonen.
Den bornholmske turistbranches årelange arbejde med at tiltrække flere turister uden for højsæsonen er efter alt at dømme begyndt at give pote.

I hvert fald viser nye tal fra VisitDenmark, at Bornholm i perioden januar til maj i år havde 19,3 pct. flere overnatninger sammenlignet med sidste år.

- Det er jo vanvittigt flot og netop noget, vi som ø har arbejdet for i mange år, siger Pernille Kofod Lydolph, direktør ved Destination Bornholm.

Med et landsgennemsnitlig stigning på 1,6 pct. er Bornholm suverænt det sted, hvor stigningen har været størst i perioden.

- Det er vi jo vildt stolte af og glade for. Det er godt for beskæftigelsen, det er godt for omsætningen, og det er unægtelig med til, at vi får noget styrke som samfund, siger Pernille Kofod Lydolph.

Årsag tilskrives flere ting
Ifølge Destination Bornholm skal en stor del af æren for udviklingen formentlig tilskrives det faktum, at færgebilletterne er faldet markant i pris, efter at Bornholmslinjen overtog besejlingen 1. september sidste år.

- Men Bornholm er også blevet et stærkere brand de senere år, og der er kommet en masse dygtige mennesker til med nye produkter. Og så har vi været gode til at markedsføre os sammen, siger hun.

Og netop det, at en massiv markedsføring nu er begyndt at give afkast, er en vurdering, der deles af Trine Richter, direktør for Hotels Bornholm, der tæller Green Solution House, Hotel Griffen og Hotel Fredensborg.

Hotellerne er ét af de steder, man tydeligt mærker væksten, men ifølge direktøren, er udviklingen altså ikke udelukkende opstået som følge af, at rejseudgifterne til og fra øen er blevet mindre.

- Vi bruger årligt cirka 5,5 mio. kr. på at markedsføre Bornholm som helårsdestination nationalt og internationalt, og jeg er ikke tvivl om, at det er noget, der begynder at give afkast nu, siger Trine Richter.

Af samme årsag er det et eksempel, direktøren gerne ser, at flere bornholmske aktører snart følger.

- Jeg synes, det kunne være rart, hvis flere af de små aktører begyndte at gøre det samme. Jeg ved godt, at de ikke kan lægge millioner, men mange bække små ... Og så synes jeg, at vi sammen med Molslinjen, DAT og Destination Bornholm som den koordinerende faktor skal sætte fokus udenfor sæsonen, for det er der, vi skal fortsætte med at vækste. Det skal vi ikke på en solskinsdag i juli, for der mener jeg faktisk, at vi har nok (gæster, red.), siger Trine Richter.

Der arbejdes videre
Ifølge Destination Bornholm sætter den mærkbare vækst allerede nu nye krav til Bornholm som turistdestination.

- Ift. erhvervslivet handler det om, at vi allerede nu begynder at tænke anderledes. Jeg har bl.a. talt med en restauration, som forklarede, at det kræver, at man tænker bemandingen helt og aldeles om, for nu kræver det, at der arbejdes mere hele året. Der er heller ingen tvivl om, at det kommer til at tage år at løfte turismen om vinteren, men det er noget af det, vi skal se på at få løftet sammen, siger Pernille Kofod Lydolph, der generelt er enig med Bornholm Hotels i, at arbejdet med tiltrække flere gæster udenfor skolernes ferie fortsætter.

- Vi skal blive ved med at bygge videre på den gode udvikling om foråret, efteråret og vinteren. Det er dér, vi har vores strategiske fokus. Og det skal vi sammen med alle interessenter: Transportører, overnatningssteder, detailhandel, oplevelsesaktører og kommunen ikke mindst. Så det er det arbejde, der ligger foran os, siger Pernille Kofod Lydolph.

Du kan se mere om historien i vores nyhedsudsendelse kl. 19.30.

Aktuelle programmer på Play