Næste udsendelse: 23:10 Et lettere liv - Det er en vanesag 1:2 (G)

TV i dag

  • 22:15Sprogblomster (G)Gæt med om bornholmske ord. Se med, når Joakim Lind Tranberg endnu en gang forsøger at holde panelet i kort snor.
  • 23:10Et lettere liv - Det er en vanesag 1:2 (G)Bornholmerne bliver tungere og tungere ligesom resten af verden, og med vægten følger en række af sundhedsproblemer. I en dokumentar i to afsnit undersøger vi, hvorfor det er så svært at styre kiloene, og hvad kan vi gøre for at undgå, at vores liv bukker under for vægten.
  • 23:35Fra lade til landevej - Slib og sæder (3:12) (G)Bilen er langsomt blevet skilt ad, og mens der i 3. afsnit rodes lidt under Taunussen, er bilentusiasten Ole Bramsgaard også gået igang med et omfattende slibearbejde. Og så bliver det gamle, udslidte interiør kørt til sadelmageren, som skal give det nyt liv.
  • 00:0022Nyheder (G)
  • 00:15Sprogblomster (G)Gæt med om bornholmske ord. Se med, når Joakim Lind Tranberg endnu en gang forsøger at holde panelet i kort snor.
  • 01:05Et lettere liv - Det er en vanesag 1:2 (G)Bornholmerne bliver tungere og tungere ligesom resten af verden, og med vægten følger en række af sundhedsproblemer. I en dokumentar i to afsnit undersøger vi, hvorfor det er så svært at styre kiloene, og hvad kan vi gøre for at undgå, at vores liv bukker under for vægten.
  • 01:30Krimimessen: Leif Davidsen (G)Leif Davidsen har skrevet en række krimier, der foregår i Østeuropa. Han er på regionernes scene på Krimimessen 2016 med vært Brian Christensen fra TV2 Bornholm.
  • 01:55Bornholm knokler - Smed (G)I denne omgang af Bornholm Knokler prøver vi kræfter med jobbet som smed. Der skal svejses og arbejdes på materiale til luftfartsindustrien, og der er nok udfordringer når man f.eks. aldrig har prøvet at svejse.
  • 02:30Mens du sover (9:12) (G)Vi er taget på natreportage for at møde nogle af dem der arbejder, mens du sover.
  • 03:00Flere sider af Lene Dybdahl (G)Fantasyforfatter Lene Dybdahl fortæller om sin bog "Skyriel".
  • 03:30Guld fra gemmerne (G)Guld fra Gemmerne besøger museer i hele Danmark. Denne gang besøger vi Aars, Viborg, Varde, Stege, Tange og Marstal.
  • 03:55På sporet af Bornholm - fra Aakirkeby - Nexø (G)I dette afsnit skal vi fra Aakirkeby til Nexø. Det sidste stræk på den bane, som startede jernbanefeberen på Bornholm. Her skal vi forbi Pedersker og Kanikkegaard Station, men også Ugleenge kurven, hvor toget en dag kørte af sporet.
  • 04:30Nationalpark Thy (31:52) (G)Hvad har virket i kampen mod hybenroserne? Vi er med eksperterne på klitheden for at se resultatet.
  • 05:00Fra lade til landevej - Slib og sæder (3:12) (G)Bilen er langsomt blevet skilt ad, og mens der i 3. afsnit rodes lidt under Taunussen, er bilentusiasten Ole Bramsgaard også gået igang med et omfattende slibearbejde. Og så bliver det gamle, udslidte interiør kørt til sadelmageren, som skal give det nyt liv.

Ny bro i Arnager vækker glæde hos projektleder

Man kan igen gå ud til Arnager Bådehavn, efter Nordeuropas længste træbro over hav åbnede i fredags. Nu er det kun småting, der mangler.
En gammel bro har fået nyt liv. Tilbage i efteråret 2013 startede et projekt, hvor man ville rekonstruere den gamle træbro ud til Arnager Bådehavn. I fredags nåede man en milepæl, den nye træbro i Arnager åbnede for gående gæster, og det vækker glæde hos formand for Arnager Bådehavn, Anders Schou Jensen, der også er projektleder for Arnager Bro.

- Jeg har det rigtig godt med, at broen er åbnet. Det har været en lang proces, og derfor er det nu skønt, at vi er tæt på målet, siger Anders Schou Jensen.

Som formanden pointerer, har det været en lang proces, før broen kunne stå, som den gør i dag. Der skulle blandt andet søges fonde, før konstruktion af denne kaliber kunne lade sig gøre. For tre år siden modtog man de første fondpenge, og i dag står man altså med en næsten færdig bro, der samlet har kostet 3,8 millioner kroner.

Lige nu er det kun småting på broen, der mangler, hvorfor man sagtens kan få lov at gå fra land til havn over broen. Det er nemlig kun lidt asfalt på land samt strøm, der skal føres ud til havnen, der mangler, før man kan erklære træbroen for helt færdig.

Selvom broens hovedfunktion er at komme fra land til havn og omvendt, vil den dog have flere funktioner og fordele for Arnager.

- Det er vores samlingspunkt, da vi kommer ned på havnen, og vi hygger hernede. Der er ingen tvivl om, at det betyder meget for et lille samfund som Arnager, men også for resten af øen, at man har de her små havne hele vejen rundt, siger Anders Schou Jensen og fortsætter:

- Det vælter jo med folk, og mange af dem er jo turister, som har læst om det (red. Arnager Bro), så det er rigtig sjovt at se, at der er så mange, der finder herned.

Nyt liv i gammel bro

Det er ikke hvilken som helst bro, der nu står og pryder ud for Arnager. Broen er nemlig en rekonstruktion af forgængeren, der med løbende renoveringer har stået siden 1884. Derudover er broen, med sine 180 meter, Nordeuropas længste træbro over hav. Og konstruktionen er heller ikke helt tilfældig.

- Vi synes, det er et fantastisk stykke kulturarv at have en bro fra land og ud til en havn, der står næsten 200 meter ude i vandet. Broen er bygget efter de helt samme principper, som den gamle bro fra 1884. Vi har selvfølgelig brugt nye materialer, som forhåbentlig holder meget længere end de gamle, siger Anders Schou Jensen.

Af nye materialer nævner formanden, at der er brugt den afrikanske træsort, azobe, der skulle være meget modstandsdygtig mod eksempelvis insekter, forrådnelse og svamp. Det er dog selve konstruktionen, der interesserer besøgende gæster.

- De fleste, der kommer ned og ser broen, er overrasket over, at man stadig laver den slags håndværk. Det er især ingeniører og tømrere, der har været nede og se de små detaljer, som gør, at broen fremstår gedigen og lækker, siger Anders Schou Jensen.

Broen forventes at stå helt færdig om to til tre uger.

Aktuelle programmer på Play