Næste udsendelse: 23:10 Et lettere liv - Det er en vanesag 1:2 (G)

TV i dag

  • 22:15Sprogblomster (G)Gæt med om bornholmske ord. Se med, når Joakim Lind Tranberg endnu en gang forsøger at holde panelet i kort snor.
  • 23:10Et lettere liv - Det er en vanesag 1:2 (G)Bornholmerne bliver tungere og tungere ligesom resten af verden, og med vægten følger en række af sundhedsproblemer. I en dokumentar i to afsnit undersøger vi, hvorfor det er så svært at styre kiloene, og hvad kan vi gøre for at undgå, at vores liv bukker under for vægten.
  • 23:35Fra lade til landevej - Slib og sæder (3:12) (G)Bilen er langsomt blevet skilt ad, og mens der i 3. afsnit rodes lidt under Taunussen, er bilentusiasten Ole Bramsgaard også gået igang med et omfattende slibearbejde. Og så bliver det gamle, udslidte interiør kørt til sadelmageren, som skal give det nyt liv.
  • 00:0022Nyheder (G)
  • 00:15Sprogblomster (G)Gæt med om bornholmske ord. Se med, når Joakim Lind Tranberg endnu en gang forsøger at holde panelet i kort snor.
  • 01:05Et lettere liv - Det er en vanesag 1:2 (G)Bornholmerne bliver tungere og tungere ligesom resten af verden, og med vægten følger en række af sundhedsproblemer. I en dokumentar i to afsnit undersøger vi, hvorfor det er så svært at styre kiloene, og hvad kan vi gøre for at undgå, at vores liv bukker under for vægten.
  • 01:30Krimimessen: Leif Davidsen (G)Leif Davidsen har skrevet en række krimier, der foregår i Østeuropa. Han er på regionernes scene på Krimimessen 2016 med vært Brian Christensen fra TV2 Bornholm.
  • 01:55Bornholm knokler - Smed (G)I denne omgang af Bornholm Knokler prøver vi kræfter med jobbet som smed. Der skal svejses og arbejdes på materiale til luftfartsindustrien, og der er nok udfordringer når man f.eks. aldrig har prøvet at svejse.
  • 02:30Mens du sover (9:12) (G)Vi er taget på natreportage for at møde nogle af dem der arbejder, mens du sover.
  • 03:00Flere sider af Lene Dybdahl (G)Fantasyforfatter Lene Dybdahl fortæller om sin bog "Skyriel".
  • 03:30Guld fra gemmerne (G)Guld fra Gemmerne besøger museer i hele Danmark. Denne gang besøger vi Aars, Viborg, Varde, Stege, Tange og Marstal.
  • 03:55På sporet af Bornholm - fra Aakirkeby - Nexø (G)I dette afsnit skal vi fra Aakirkeby til Nexø. Det sidste stræk på den bane, som startede jernbanefeberen på Bornholm. Her skal vi forbi Pedersker og Kanikkegaard Station, men også Ugleenge kurven, hvor toget en dag kørte af sporet.
  • 04:30Nationalpark Thy (31:52) (G)Hvad har virket i kampen mod hybenroserne? Vi er med eksperterne på klitheden for at se resultatet.
  • 05:00Fra lade til landevej - Slib og sæder (3:12) (G)Bilen er langsomt blevet skilt ad, og mens der i 3. afsnit rodes lidt under Taunussen, er bilentusiasten Ole Bramsgaard også gået igang med et omfattende slibearbejde. Og så bliver det gamle, udslidte interiør kørt til sadelmageren, som skal give det nyt liv.

Kampagne: Myter blandt unge skal punkteres

Under navnet "True Story" lancerer Sundhedsstyrelsen i dag en kampagne, som skal punktere nogle af de myter og misforståelser, unge har om hinanden.
Hvordan kan jeg leve op til de andre? Er jeg god og dygtig nok? Og hvorfor har de andre et sjovere, vildere og mere spændende liv end mig?

Det er nogle af de tanker, mange unge går rundt med, men som ofte bunder i misforståelser og forestillinger, der ikke stemmer overens med virkeligheden.

Og det er netop de forestillinger, som kampagnen "True Story", som Sundhedsstyrelsen lancerer i dag, skal gøre op med.

Det skriver Sundhedsstyrelsen på dets hjemmeside.

Kampagnen tager fat på emner som seksuel sundhed, alkohol og trivsel og kører primært på sociale medier, hvor de forkerte forestillinger ofte opstår.

"Forestillingerne om, hvad andre gør og synes, lægger et unødigt pres på de unge, som i sig selv kan være stressende og skabe dårlig trivsel. Men det kan også føre til, at de selv får en risikoadfærd som fx et stort alkoholindtag – fordi de tror, at det er det, alle andre gør. Med kampagnen ønsker vi at få unge til at tænke over deres forestillinger, og på den måde flytte deres adfærd i en sundere retning," udtaler enhedschef i Sundhedsstyrelsen, Niels Sandø.

Influencers viser deres "True Story"
Kampagnen tager udgangspunkt i situationer, som er særligt vigtige hos unge. Fx udfordringerne omkring skolestart, jul eller eksamensperioder, hvor ønsket om at passe ind og være dygtig nok kan fylde ekstra meget.

"For unge betyder vennerne alt. De vil gå langt for være en del af gruppen, og derfor gør de det, de tror, de andre også gør. Alligevel kender rigtig mange unge følelsen af ikke at være god nok og angsten for ikke at passe ind. Mange unge har også en forestilling om, at alle andre unge drikker sig i hegnet hver weekend, men faktisk er alkoholforbruget blandt unge faldende og mange af dem synes, der bliver drukket for meget," udtaler Niels Sandø.

På Facebook og Instagram vil de unge i løbet af kampagnen kunne støde på influencers, der fortæller om deres oplevelser med de misforståelser, som har været medvirkende til, at de selv har haft udfordringer og har haft en risikofyldt adfærd.

Flere influencers vil også fortælle deres egen "True Story" bag tidligere opslag på sociale medier. Her vil de blandt andet vise deres tusindvis af unge følgere, hvor meget forberedelse og redigering, der lå bag opslagene.

Aktuelle programmer på Play