Næste udsendelse: 23:10 Et lettere liv - Det er en vanesag 1:2 (G)

TV i dag

  • 22:15Sprogblomster (G)Gæt med om bornholmske ord. Se med, når Joakim Lind Tranberg endnu en gang forsøger at holde panelet i kort snor.
  • 23:10Et lettere liv - Det er en vanesag 1:2 (G)Bornholmerne bliver tungere og tungere ligesom resten af verden, og med vægten følger en række af sundhedsproblemer. I en dokumentar i to afsnit undersøger vi, hvorfor det er så svært at styre kiloene, og hvad kan vi gøre for at undgå, at vores liv bukker under for vægten.
  • 23:35Fra lade til landevej - Slib og sæder (3:12) (G)Bilen er langsomt blevet skilt ad, og mens der i 3. afsnit rodes lidt under Taunussen, er bilentusiasten Ole Bramsgaard også gået igang med et omfattende slibearbejde. Og så bliver det gamle, udslidte interiør kørt til sadelmageren, som skal give det nyt liv.
  • 00:0022Nyheder (G)
  • 00:15Sprogblomster (G)Gæt med om bornholmske ord. Se med, når Joakim Lind Tranberg endnu en gang forsøger at holde panelet i kort snor.
  • 01:05Et lettere liv - Det er en vanesag 1:2 (G)Bornholmerne bliver tungere og tungere ligesom resten af verden, og med vægten følger en række af sundhedsproblemer. I en dokumentar i to afsnit undersøger vi, hvorfor det er så svært at styre kiloene, og hvad kan vi gøre for at undgå, at vores liv bukker under for vægten.
  • 01:30Krimimessen: Leif Davidsen (G)Leif Davidsen har skrevet en række krimier, der foregår i Østeuropa. Han er på regionernes scene på Krimimessen 2016 med vært Brian Christensen fra TV2 Bornholm.
  • 01:55Bornholm knokler - Smed (G)I denne omgang af Bornholm Knokler prøver vi kræfter med jobbet som smed. Der skal svejses og arbejdes på materiale til luftfartsindustrien, og der er nok udfordringer når man f.eks. aldrig har prøvet at svejse.
  • 02:30Mens du sover (9:12) (G)Vi er taget på natreportage for at møde nogle af dem der arbejder, mens du sover.
  • 03:00Flere sider af Lene Dybdahl (G)Fantasyforfatter Lene Dybdahl fortæller om sin bog "Skyriel".
  • 03:30Guld fra gemmerne (G)Guld fra Gemmerne besøger museer i hele Danmark. Denne gang besøger vi Aars, Viborg, Varde, Stege, Tange og Marstal.
  • 03:55På sporet af Bornholm - fra Aakirkeby - Nexø (G)I dette afsnit skal vi fra Aakirkeby til Nexø. Det sidste stræk på den bane, som startede jernbanefeberen på Bornholm. Her skal vi forbi Pedersker og Kanikkegaard Station, men også Ugleenge kurven, hvor toget en dag kørte af sporet.
  • 04:30Nationalpark Thy (31:52) (G)Hvad har virket i kampen mod hybenroserne? Vi er med eksperterne på klitheden for at se resultatet.
  • 05:00Fra lade til landevej - Slib og sæder (3:12) (G)Bilen er langsomt blevet skilt ad, og mens der i 3. afsnit rodes lidt under Taunussen, er bilentusiasten Ole Bramsgaard også gået igang med et omfattende slibearbejde. Og så bliver det gamle, udslidte interiør kørt til sadelmageren, som skal give det nyt liv.

Ny vejbelægning i gammel bydel skaber utilfredshed

Der er lagt ny overfladebehandling flere steder på vejene i den gamle bydel i Rønne. Det betyder løse skærver, som beboerne slæber ind i deres hjem.
Der er stor frustration at spore, når vi taler med beboere i den gamle bydel i Rønne. Grunden er, at der er lagt ny vejbelægning flere steder, hvor løse skærver på vejen er til stor gene for nogle af beboerne.

- Jeg er ikke så begejstret for det, for det er løse sten, vi har slæbt med ind i huset. Så er der også tjære på stenene, så det sviner, siger Knud Verner Westh, der bor på Store Søstræde i Rønne.

Niels Olsen, der ligeledes bor på Store Søstræde, er heller ikke begejstret for den nye belægning. Han betegner den som "uheldig". Både fordi man slæber de klistrede sten ind i huset, men også fordi komforten for passerende er dårlig. Her taler han især om forbigående børn, der skal ned og bade og cykler, der skal igennem.

- Det hænder jo, at folk og børn falder. Og så siger det sig selv, at man bliver revet i stykker, fortæller Niels Olsen med henvisning til den grove belægning.

Grunden til, at kommunen har valgt denne form for vejbelægning, er på grund af besparelser i asfaltbudgettet for år tilbage. Denne form for overfladebehandling, hvor man lægger løse skærver over den gamle vej, er simpelthen billigere, fortæller driftsleder for Veje, Drift og Anlæg i Bornholms Regionskommune, Nis Jordt-Petersen.

Løsningen vækker dog undren blandt borgerne, fordi man som beboer den gamle bydel skal have specielle tilladelser, hvis man vil renovere de bevaringsværdige bygninger. Derfor forstår Niels Olsen ikke den nye vejbelægning i den gamle bydel.

- Det kan måske bruges visse steder, men ikke i sådan et gammelt fredet kvarter. Det er jo synd for turister og alle mennesker, der kommer ned igennem gaden, siger Niels Olsen.

Nis Jordt-Petersen fortæller dog, at man har fulgt reglerne for de bevaringsværdige områder.

- Nu er det jo en asfaltbelægning, og der lægger en asfaltbelægning i forvejen. I løbet af et til to år, så kan man faktisk ikke se forskel på, om det er en varm asfaltbelægning eller en overfladebehandling (med skærver red.). Så ud fra et bevaringsmæssigt hensyn, så er det det samme vi lægger som før, siger Nis Jordt-Petersen.

Knud Verner Westh synes dog, at det tager for lang tid, før belægningen ligner sig selv, mens Niels Olsen er endnu mere skeptisk.

- Det kommer det ikke til at minde om nogensinde. Nu har det ligget siden højsommeren, og du kan ikke tromle det ned, siger Niels Olsen.

Aktuelle programmer på Play