Næste udsendelse: 17:00 17Nyheder

TV i dag

  • 17:0017Nyheder
  • 17:04Vejret i morgen
  • 17:05FV19 - Valgaften - de bedste øjeblikke (G)
  • 18:0018Nyheder
  • 18:04Vejret i morgen (G)
  • 18:05Sprogblomster (G)Se med, når Joakim Lind Tranberg endnu en gang forsøger at holde panelet i kort snor.
  • 19:00I lære som mountainbiker (G)Hvorfor har mountainbikes affjedring over det hele? Hvad er det, så mange bliver bidt af ved sporten? Og hvordan lærer man det? Dèt og meget mere forsøger Ditte Faber Hjortnæs at få svar på, når hun går i lære som mountainbiker.
  • 19:3019.30Nyheder og sport
  • 19:49Vejret i morgen (G)
  • 19:50Folkemødet - Afslutningen
  • 20:30Folkemødet - De bedste øjeblikke 2019
  • 21:15Vejret i morgen (G)
  • 21:20Næste uges tv
  • 21:25Nationalpark Thy (22:52)Naturprogram fra Nationalpark Thy
  • 22:0019.30Nyheder og sport (G)
  • 22:20Folkemødet - Afslutningen (G)
  • 23:00Folkemødet - De bedste øjeblikke 2019 (G)
  • 00:0019.30Nyheder og sport (G)
  • 00:20Folkemødet - Afslutningen (G)
  • 01:00Folkemødet - De bedste øjeblikke 2019 (G)
  • 02:02Næste uges tv (G)
  • 02:05Nationalpark Thy (22:52) (G)Naturprogram fra Nationalpark Thy
  • 02:35Månedens foredrag - Stig Rasmussen (G)Bådfører ved Nexø Redningsstation Stig Rasmussen fortæller om bornholms redningsvæsen i nyeste tid
  • 03:25Guld fra Gemmerne (G)Guld fra Gemmerne besøger museer i hele Danmark. Denne gang besøger vi Struer, Aakirkeby, Kerteminde, Herning, Sønderborg, Nykøbing Falster og Boldrup.
  • 03:50Kofoeds Naturperler - Pyritsøen (G)De største naturattraktioner kender vi, men der findes mange mindre og næsten ukendte naturperler på Bornholm. Følg med når Naturvejleder Jens Kofoed viser rundt ved Pyritsøen mellem Rønne og Hasle og opdag nye afstikkere og skønne steder.
  • 04:10Mellem os (G)I torsdagens udgave af Mellem os kommer Hanne Poulsen i studiet og fortæller om sin nye bog "Smil på jobbet igen". Derudover skal vi blive klogere på autisme, når Autismeforeningen kommer på besøg.
  • 04:40Vild Med Dyr (G)I Vild Med Dyr er Anna Louise Tranæs Didriksen med ved træningen af den lille isbjørn Siku, der bare er tre måneder gammel. Nu skal Siku til at opdrages til det han er – nemlig en isbjørn.
  • 05:15Stafetten - Lulu Faber (G)Lulu Faber er født og opvokset på Bornholm. Hun har boet mange år i udlandet, hvor hun arbejdede som skuespiller. Lulu Faber startede i 2017 et kultursted op i Allinge.

Flere elbiler i fremtiden kræver bedre elnet

Hvis der skal flere elbiler til i fremtiden, så bliver det svært at levere strøm, hvis ikke der snart investeres i at udvikle elnettet, lyder det fra elselskaberne.
Flere partier har mål om at øge andelen af elbiler i Danmark. Blandt andet har regeringen sat et mål om en million elbiler på vejene i 2030.

Og de ambitioner bakkes op af Dansk Energi, Energinet og Bornholms Energi- og Forsyning. Der er blot en, rimelig stor, udfordring ved den plan.

- Det kan det eksisterende elnet simpelthen ikke klare, fortæller Michael Guldbæk Arentsen, chefkonsulent i Dansk Energi, der er energiselskabernes interesseorganisation.

De nuværende kabler, der fører strøm rundt i Danmark er fortrinsvis fra 60'erne, 70'erne og 80'erne fortæller han. Derfor står de i forvejen overfor en kæmpe udskiftning til 29 milliarder kroner over de næste 10 år.

Men den udskiftning rækker KUN til at opretholde det nuværende forbrug af strøm.

Hvis der også skal til være massive mængder elbiler, som skal oplades, så kræver det bestemt også ekstra investeringer, lyder det.

Bornholm klarer sig godt, men har brug for mere
Her på øen er Bornholms Energi- og Forsyning også meget optaget af snakken om et forbedret elnet.

For selvom der er god kapacitet lige nu - også selvom mange Bornholmere skulle skifte bilen ud med en mere grøn af slagsen - så vil fremtiden kræve nye løsninger.

- Som det ser ud nu, kan vi være med et godt stykke af vejen. Men det er klart, når vi først begynder at runde 5,10-15.000 elbiler på Bornholm, så begynder vi at nogle udfordringer, som set-up'et er i dag, fortæller Klaus Vesløv, kommunikationschef i Bornholms Energi- og Forsyning.

Han taler, om at der kan opstå en flaskehals-effekt, hvis man ikke tænker nye løsninger ind i distributionen.

Kort fortalt er problemet, at de nuværende ledninger ikke er store nok til at rumme al den mængde strøm, der skal løbe gennem dem, hvis alle begynder at lade deres elbiler, når de kommer hjem fra arbejdet.

For hvis man både skal lade elbiler, lave mad, spille computer, se tv og så videre, så bliver belastningen al for stor på kablerne.

Dermed risikerer nogle beboere på villavejen ikke at få strøm, fordi de første 10 bruger den.

Helt nye løsninger
Derfor foreslår både Dansk Energi og Energinet to mulige løsninger:

1. Den dyre løsning
Her vil man grave nye kabler ned i hele landet. Kabler der kan rumme den maksimale belastning på ledningsnettet til enhver tid, selv hvis alle brugte strøm på samme tid.
Denne løsning koster 19 milliarder ekstra, udover de 29, der skal investeres. Dermed en samlet investering på 48 milliarder.

2. Den smarte løsning
Her vil man få forbrugerne til at lade deres elbiler på tidspunkter, hvor strømforbruget ellers ikke er særligt presset - eks. om natten. Det vil man gøre med billigere el-priser på de mindre belastede tidspunkter, og med intelligente ladere. Altså elnettet skal hænge mere sammen, så man kan monitorere forbruget og fordele strømmen meget bedre.
Det koster tre milliarder ekstra, og dermed 32 milliarder kroner i alt - muligvis mere - anslår rapporten fra Dansk Energi og Energinet.

På Bornholm er det dog ikke helt til at sige, hvor store investeringer, der skal lægges for at kunne følge med fremtiden. Men man er allerede i gang med at kigge på nye, smarte løsninger på el-distributionen, fortæller Klaus Vesløv.

Politisk opbakning, tak
Nu ønsker elselskaberne en politisk beslutning, der står bag de massive investeringer og tillader elselskaberne at bruge ekstra penge på at styrke elnettet (det er staten der regulerer elselskabernes investeringsmuligheder).

Det handler også om, at man i el-branchen ikke vil stå alene med ansvaret, hvis det viser sig at investeringerne ikke er nødvendige, fordi der ikke kommer så mange elbiler eller fordi teknologien indhenter dem.

- Pointen er, at vi er nødt til at træffe nogle beslutninger, for at elnettet kan være på forkant med udviklingen, og vi kan sikre en grøn omstilling af transport, siger Michael Guldbæk Arentsen fra Dansk Energi til slut.