Næste udsendelse: 22:00 19.30Nyheder (G)

TV i dag

  • 21:25Portrætter Punkt for Punkt (1:14)Portrætserie hvor nordjyder fortæller om deres livs specielle punkter.
  • 22:0019.30Nyheder (G)
  • 22:14Vejret i morgen (G)
  • 22:15Musikhjørnet (G)
  • 22:25EKKO (G)Havørneungen er på vingerne, og EKKO har været med fra starten under dens dramatiske opvækst i Ølene. Naturreservatet byder også på sort stork, kantareller og rørhøge.
  • 23:10Ølturen - Rise Bryggeri (G)En rejse i de gyldne dråbers kølvand. Vi sætter fokus på øl-revolutionen, der er skyllet ind over landet, og besøger nogle af de over 100 mikrobryggerier, som er skudt op i løbet af ganske få år.
  • 23:40Fra arkivet - Egely kloster (G)I Østermarie ligger Danmarks eneste Zen Buddhistiske Kloster. Klosteret, som er døbt Egely, drives af zenmester, Denko John Mortensen, og hans hustru. Zenklosteret på Bornholm er blandt andet til for folk, som søger tid til fordybelse.
  • 00:0019.30Nyheder (G)
  • 00:15EKKO (G)Havørneungen er på vingerne, og EKKO har været med fra starten under dens dramatiske opvækst i Ølene. Naturreservatet byder også på sort stork, kantareller og rørhøge.
  • 01:00Portrætter Punkt for Punkt (1:14) (G)Portrætserie hvor nordjyder fortæller om deres livs specielle punkter.
  • 01:30Flere sider af Louise Stigsgaard Nissen (G)Forfatter Louise Stigsgaard Nissen fortæller om sin debutroman "Natten er fuld af lys".
  • 02:00Hjemme i Østerlars (G)Vi har alle hjemme et sted. Vi vil i en ny programserie tage ud i de bornholmske byer. Fortælle om byerne gennem mennesker og i dette program er vi taget til Østerlars.
  • 02:45Månedens foredrag: Hammershus og Lilleborg (G)Hver måned sender vi et spændende foredrag. Denne gang med titlen " Hammershus og Lilleborg". Arkæolog Michael Thorsen, fra Bornholms Museum, beretter om udgravninger, fund og nyeste viden om de to borge.
  • 03:35Guld fra Gemmerne (G)Guld fra Gemmerne besøger museer i hele Danmark. Denne gang besøger vi Odense, Ribe, Thorsminde, Hobro, Sønderborg og Stevns.
  • 04:00Mellem os (G)
  • 04:30Helt i fisk - Silden (G)Vi er i dette afsnit taget til Gudhjem. Mens Jesper har været på delvis hjemmebane i alle programmer indtil nu, så er sildefiskeriet ikke noget, han har prøvet før. Håbet er dog stadig en helt nyfanget og nyrøget sild. Hvis fisken da gider at komme forbi, så vi kan fange den.
  • 05:00Stafetten - Thomas Hessel (G)Thomas Hessel har boet 10 år i USA, hvor han arbejdede med salg og marketing. Han flyttede til Bornholm med kone og to børn i starten af 2018. Thomas ejer og driver nu Myregaard Bed & Breakfast og ferielejligheder i Poulsker.

Nej tak til CO2-afgift på flybilletter

Før valget afviste Socialdemokratiet skarpt afgifter på flyrejser. Nu er transportministeren åben for forslag fra regeringens støttepartier. Nej tak, siger S-kandidat.
CO2-afgifter på flybilletter er ikke det rigtige svar på klimaproblemerne. Det mener Claus Larsen-Jensen, der er folketingskandidat for Socialdemokratiet

- Man laver noget, som ser ud som om, i hvert fald økonomisk, at man gør noget ved udledningen af CO2, men det gør man reelt ikke. Jeg er imod at indføre en afgift, der ikke skal bruges på at forbedre, det der er årsagen til, at den indføres, nemlig at der er en CO2-udledning fra fly, siger Claus Larsen-Jensen.

Udtalelserne kommer efter, at transportminister Benny Engelbrecht har åbnet en dør for, at billetter til fly skal pålægges en afgift, selvom partiet før valget klart afviste det.

- Jeg kan bare se, at hvis man indfører en flyafgift, så bliver den brugt til alt muligt andet end til flyområdet, siger Claus Larsen-Jensen.

Det er regeringens støttepartier, der er ivrige efter at indføre afgifter på flyrejser.

Således foreslår SF en afgift på 60 kroner, hvis man flyver inden for Europa og en afgift på 400 kroner uden på rejser ud af Europa. Derudover skal afgiften være indkomstafhængig og børn skal have halv pris.

Enhedslisten foreslår en afgift på 150 kroner på en økonomibillet til europæiske destinationer og en afgift på op mod 1.000 kroner på en businessbillet, hvis man gentagne gange flyver langt.

Men ifølge direktøren for DAT er der langt bedre løsninger, hvis man ønsker at reducere CO2-udledningen:

- Man kan forsøge at få bygget en dansk produktion op af bio-brændstof, som jo er CO2-neutralt. Og når man har den produktion oppe at køre eller har brug for penge for at få den op at køre, så kan man opkræve en afgift, siger Jesper Rungholm, administrerende direktør i DAT.

Og den løsning støtter Claus Larsen-Jensen:

- Jeg synes, vi skal tage en diskussion om, hvordan vi kan få omstillet motorer og brændstof, så flyvning bliver mere CO2-neutral, siger Claus Larsen-Jensen.

Endelig er der et specielt bornholmsk problem ved en fly-afgift:

- Vi bliver ramt skævt, fordi vi kun har to transportmuligheder (fly og færge, red.) til og fra øen, siger Claus Larsen-Jensen.