Baggrund: Mols-Linien er i ejerkamp

Mols-Linien har over et halvt århundredes erfaring med at drive færgeruter. På det seneste har rederiets ejersskab været i mediernes søgelys.
Mols-Linien, der i går sammen med rederiet Færgen bød ind på sejladsen af Bornholm i tidsrummet 2018 til 2028, har haft sin gang i dansk færgefart siden 1966.

Dags Dato råder rederiet over en flåde bestående af tre hurtigfærger, der sejler mellem Aarhus, Ebeltoft og Odden på Sjælland.

Odden-Århus ruten er en hurtigrute, med mange daglige afgange. En rute, der godt kan sammenlignes med ruten mellem Rønne og Ystad i højsæsonen.

Mols-Linien blev som nævnt grundlagt i 1966. Færgens ruter
transporterer omkring 1 mio. personbiler og ca. 2,5 mio. passagerer af årligt.

På det seneste har Mols-Linien trukket overskrifter i forbindelse med en afnotering af selskabet på Børsen. Den nuværende hovedaktionær, kapitalfonden Polaris, ejer cirka 80 procent af aktierne. Resten af aktieposten ejes af "småaktionærer". Polaris har bedt om at måtte trække sig fra fondsbørsen i København. En tilladelse fonden har fået af Fondbørsens ejere Nasdaq. Det har fået mange til at protestere, idet en afnotering normnalt kræver 90 procent af ejerskabet. Men det har Nasdaq altså valgt at se bort fra.

Uroen i aktionærernes rækker, er blevet forstærket af, at rigmanden Henrik Lind er gået ind i kampen om ejerskabet, ved at forsøge at opkøbe de resterende 20 procent af aktierne i rederiet. Altså de aktier "småaktionærerne" lige nu ejer.

I baggrunden rumsterer også Polaris' planer om at anskaffe en ny hurtigfærge til omkring 800 millioner kr. Ansaffelsen skal ske gennem en kapitaludvidelse. Og udvidelsen af aktiekapitalen betyder igen, at den andel på 20 procent af kapitalen "småaktionærernes" ejerskab udgør vil blive formindsket og udvandet. Det giver ifølge eksperter i finansstof Polaris den sidegevinst, at minoritetsaktionærer presses ud af Mols-Linien, og fonden kommer tættere på den fulde kontrol i selskabet.

Nu har rederiet så budt ind på trafikken mellem Bornholm og de destinationer, der for nuværende sejles til og fra. Hvis Mols-Linien vinder budrunden og skal sejle på ruten fra 2018 og ti år frem, så skal selskabet ud i yderligere investeringer i form af nye færger til Østersøruterne.


Kilder: Mols-Linien, Berlingske Business og Børsen