Evaluering: Der er kommet mere byliv på Store Torv

Siden maj har Bornholms Regionskommune og en række interessenter forsøgt at styrke bylivet på Store Torv i Rønne. Nu viser en evaluering, at forsøget har virket.
Siden maj måned har Store Torv i Rønne været indrettet efter konceptet Shared Space, der har til formål at ligestille fodgængere, cyklister og motoriseret trafik i gadebilledet og styrke bylivet på torvet.

Der har derfor været plantekummer på vejarealet for at sætte trafikhastigheden ned, og på selve torvepladsen er der indrettet små miljøer med granitsten, grønne bænke og stålkummer med prydgræsser.

Nu viser en ny evaluering, at den nye indretning har været positiv for bylivet.

- De mange aktiviteter har skabt liv, hvilket har været rigtig positivt. Torvet har været et bedre sted at opholde sig, uden tvivl, skriver Rønne Handelsstandsforening i evalueringen.

Og Rønne-Knudsker Byting skriver blandt andet:

- Opdelingen med kummer og bænke samt siddemiljøerne i klynger rundt omkring har fungeret godt.

Med hensyn til trafikken er man dog ikke i mål.

- Vejbaner for biler og cykler konflikter med kummernes placering og den tilsigtede slalomkørsel. Det forvirrer og generer cyklisterne, skriver Rønne Byforening.

Kørebanen har altså fortsat været et areal for busser og biler og ikke et sted, hvor færdslen var på fodgængernes præmisser. Dog er hastigheden over torvet faldet fra 30 til 20 km/t i gennemsnit, viser de trafikmålinger, som Teknik og Miljø har lavet før og under forsøgsperioden.

Det er dog ikke alle, som er enige i evalueringens konklusioner. I klippet fortæller Bo Jartoft fra Phote Care, hvorfor han ikke mener, at Shared Spares-ideen har fungeret.