Store rekrutteringsudfordringer på SOSU-området

Ny rapport fra FOA og KL viser, at manglen på kvalificeret personale allerede nu er alvorlig, og at problemet vil blive endnu større, hvis ikke der gribes ind.
- Det er helt afgørende for at sikre en velfungerende ældre- og sundhedssektor i kommunerne, at der er tilstrækkeligt med kvalificeret arbejdskraft til at løse opgaverne. Derfor er det også stærkt bekymrende, at det allerede nu er svært at rekruttere social- og sundhedspersonale i mange kommuner. Og vi kan forudse endnu større udfordringer i takt med, at der bliver flere plejekrævende ældre, og kommunerne skal overtage flere opgaver fra sygehusene.

Sådan siger Thomas Adelskov, formand for KL's Social- og Sundhedsudvalg, på baggrund af, at KL og FOA i dag har offentliggjort en ny rapport med en lang række nøgletal om rekrutteringsudfordringerne på social- og sundhedsområdet.

Formand for Social- og Sundhedssektoren i FOA, Karen Stæhr, anser situationen for meget alvorlig.

- Rapporten bekræfter, hvad vi desværre længe har vidst: At der uddannes for få til at sikre den velfærd, som ældre og plejetrængende borgere fortjener. Situationen er allerede akut med 73 procent af kommunerne, der mangler arbejdskraft inden for ældreområdet. Derfor skal der også en særlig indsats til nu for at gøre faget attraktivt og vende udviklingen, for eksempel ved at se på lønniveauet, siger Karen Stæhr.

Social- og sundhedspersonalet udgør godt 65.000 fuldtidsstillinger i kommunerne og spiller dermed en helt afgørende rolle i ældreplejen og det nære sundhedsvæsen.