Bostøttemedarbejdere kan kontaktes på Skype

Center for Psykiatri og Handicap står bag et pilotprojekt, hvor tyve borgere, der er visiteret til bostøtte, kan kontakte deres bostøttemedarbejdere via Skype.
Det næste års tid skal Center for Psykiatri og Handicap hos Bornholms Regionskommune teste en ny tjeneste, hvor borgere, der er visiteret til bostøtte, kan kontakte deres bostøttemedarbejdere via Skype.

Bostøtte er flere former for hjælp til borgere, der har psykisk sygdom eller svære sociale problemer. Støtten kan være oplæring og genoplæring i daglige færdigheder, hjælp med indkøb og økonomi og lignende.

- Vi synes, det er en naturlig udvikling af den teknik, vi har i kommunen, som også kan være til gavn for borgerne, der kan få en mere varieret hjælp fra kommunen, siger centerchef for Psykiatri og Handicap hos Bornholms Regionskommune, Michael Hansen Bager.

Michael Hansen Bager mener, at den nye tjeneste kan være et godt alternativ til de to timers bostøtte ansigt til ansigt, som de visiterede oftest modtager:

- Med den nye tjeneste er der mulighed for, at vi måske i stedet tager en ti minutters snak om formiddagene i stedet, hvis det hjælper borgerne mere. Det kan også betyde, at flere vil have mod på at tage på ferie uden at skulle være bekymrede over ikke at få talt med deres bostøtte, fordi man kan kontakte os via Skype, siger Michael Hansen Bager.

Der er tale om et pilotprojekt, hvor tyve borgere i Bornholms Regionskommune medvirker. Det næste års tid skal projektet løbende evalueres, men ifølge Michael Hansen Bager kan andre grupper komme til at bruge tjenesten, hvis den bliver en succes:

- Lige nu er der omkring 20 borgere, der er med i pilotprojektet, men der er op mod 400 borgere i Bornholms Regionskommune, der er visiteret til bostøtte, der kan ende med virtuel kontakt, hvis vi ender med at etablere det. Hvis det bliver en succes, kan vi også se på andre områder, hvor der kontakt og kommunen, hvor det kan indføres, siger Michael Hansen Bager.

Morten Rasmussen, der er lokalformand hos landsforeningen SIND, hvis medlemmer er typisk pårørende, professionelle, psykisk sårbare eller andre, ser både fordele og ulemper ved det nye projekt:

- Jeg tror, det kan være en stor fordel for dem, der har det svært, når de møder bostøttemedarbejderne ansigt til ansigt på grund af social angst. Det kan få flere til at opsøge muligheden for at få bostøtte. Men hvis dem, der har brug for den menneskelige kontakt mister den på grund af det virtuelle tiltag, er det naturligvis et problem, siger Morten Rasmussen.