Kulturminister: Kommercielle kanaler er for dyre

Siden oktober har flere haft problemer med at høre kanaler som NOVA FM og The Voice på DAB-radioer. Dækningen af Bornholm er fravalgt på grund af prisen.
Flere bornholmere, der har købt en DAB+-radio, kan ikke høre kommercielle kanaler som The Voice og NOVA FM på deres radioer. Årsagen er, at det digitale radioformat i Danmark skiftede fra DAB til DAB+ den 1. oktober 2017.

Det nye sendenet, der hedder DAB-blok 1, dækker ikke Bornholm. Digital Radio Teracom, der har tilladelsen til og er ansvarlig for at drive sendenettet, er kun forpligtet til at dække 81,3 procent af landet. Digital Radio Teracom vandt en udbudsrunde, der blev besluttet i Mediepolitisk aftale for 2015-2018, som Socialdemokraterne, Radikale
Venstre, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti stod bag. Den manglende dækning rammer blandt andet også det fynske ø-hav.

I et skriftligt svar til TV 2/Bornholm forklarer kulturminister Mette Bock fra Liberal Alliance prioriteringen:

- Overgangen til DAB+ har sikret flere radiokanaler for mere end fire ud af fem danskere. Det forstår jeg godt er en ringe trøst for de bornholmere, der ikke længere kan lytte til de kommercielle radiokanaler på deres digitale radio, som de kunne tidligere. Det er sådan, at jo højere dækning der kræves, jo dyrere er det at drive sendenettet. Det blev derfor fra politisk side besluttet at fastsætte et minimumskrav for dækningen, så aktørerne ikke skulle pålægges for stor en byrde. Det betyder, at der er områder, der ikke er dækket ind, siger Mette Bock (LA).

Bauer Media, der blandt andet står bag kanalerne NOVA FM, The Voice, Pop FM og Radio Soft, har siden oktober, hvor det nye sendenet trådte i kraft, sendt fra en regional mast uden for Rønne. Ifølge Bauer Media rækker masten dog ikke meget længere end til Rønne og opland.

På trods af den manglende dækning kan bornholmere stadig lytte til DR’s kanaler og Radio 24/7 på DAB-radioer. Derudover har man mulighed for at lytte til de kommercielle kanaler over internettet.