DAT: Lufthavne prioriterer Ryanairs fly

I P1-programmet "Følg Pengene" fortæller DATs direktør, at lufthavnspersonale giver Ryanairs fly særbehandling, når de skal gøres klar til afgang.
Når Ryanair lander i en lufthavn, så skal flyet være klar til afgang igen en halv time senere, hvis ikke lufthavnen skal pålægges en straf. Det fortæller Danish Air Transports direktør Jesper Rungholm til P1s "Følg Pengene."

Det betyder ifølge direktøren, at lufthavnspersonalet prioriterer Ryanairs fly over andre fly. Noget DAT har oplevet flere gange.

- Vi kan rent faktisk se lastepersonalet forlade vores flyvemaskine og gå hen til en Ryanair-flyvemaskine, når den kommer ind. Og vi må så stå og bruge halvanden time på at vende en flyvemaskine, hvor de vender den på 20-30 minutter. Simpelthen fordi de har pålagt lufthavnen en straf, hvis ikke flyet det bliver vendt rundt. Så vi oplever det - også i Danmark, at lastepersonalet forlader vores fly for at gå hen og servicere et Ryanair-fly, der er kommet ind senere end vores, så det kan komme af sted til tiden. Så må vi vente, fortæller Jesper Rungholm.

I radioprogrammet ser DR nærmere på Ryanairs forretningsmetoder, som Jesper Rungholm kalder ekstremt brutale og uhyggeligt effektive.

- Her er det bare den power, de kommer med, når de kommer ind og siger, "vi kan komme med en million passagerer til din lufthavn." Så siger lufthavnen, "det vil vi meget gerne," siger Jesper Rungholm.